Sejm uchwalił w piątek ustawę o zwrocie nadpłaty w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego albo importu samochodu osobowego. W głosowaniu ustawę poparło 422 posłów przy dwóch głosach przeciw. Nikt nie wstrzymał się od głosu.
Stanowi ona wykonanie wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 18 stycznia 2007 r. (sygn. C-313/05), w którym Trybunał zarzucił nam dyskryminowanie pod względem podatkowym samochodów używanych sprowadzonych z innych krajów Unii Europejskiej. Sędziowie nakazali wtedy ujednolicenie zasad oraz zwrot tej części akcyzy, która została nadpłacona.
Od 1 maja 2004 r. do końca 2006 r. nabywca używanego samochodu mógł zapłacić akcyzę sięgającą maksymalnie nawet 65 proc. jego wartości. Takie wówczas obowiązywały u nas przepisy. W tym czasie opodatkowanie aut krajowych zależało od pojemności silnika (czyli 3,1 proc. dla aut do 2000 cm sześc., a 13,6 – powyżej).
Uchwalona właśnie ustawa przyznaje prawo do zwrotu nadpłaconej akcyzy osobom, które uregulowały ją z tytułu sprowadzenia do kraju (i to zarówno, gdy pojazd został kupiony w innym kraju Wspólnoty, jak i importowany spoza Unii) używanego auta. To znaczy minimum dwuletniego (mają to być dwa lata kalendarzowe od jego produkcji, przy czym rok produkcji jest pierwszym rokiem kalendarzowym). Kwota zaś przysługującego zwrotu będzie ustalana przy zastosowaniu specjalnego wzoru uwzględniającego m.in. średnią wartość rynkową samochodu.
Wszyscy, którzy nadpłacili akcyzę, będą mieli prawo do zwrotu nadpłaty razem z odsetkami. Będą one przysługiwały za okres od dnia powstania nadpłaty (tj. złożenia deklaracji w urzędzie celnym i zapłaty podatku) do dnia jej zwrotu.