Przedsiębiorca (osoba fizyczna prowadzącą działalność gospodarczą) zawarł z pracownikiem umowę o zakazie konkurencji na sześć miesięcy po ustaniu zatrudnienia. Z końcem czerwca 2017 r. umowa o pracę z tym pracownikiem została rozwiązana i 7 lipca 2017 r. wypłacono mu odszkodowanie w wysokości wynikającej z umowy o zakazie konkurencji. Czy od wypłaconego odszkodowania firma powinna pobrać zaliczkę na PIT? – pyta czytelniczka.
Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej ( „zakłady pracy"), są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej (art. 31 ustawy o PIT).
Źródłem przychodów jest m.in. stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (zob. art. 10 ust. 1 pkt. 1 ustawy o PIT).
Nie tylko zasadnicza pensja
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności:
- wynagrodzenia zasadnicze,