„The Wire”: Przyjemne dinozaury

Na tle „The Wire” większość seriali, starych i nowych, wydaje się płytka i niepotrzebna.

„Hercule Poirot: The London Case”: Mapa genialnego umysłu

„Hercule Poirot: The London Case” to gra przygodowa dla fanów książek Agathy Christie.

„Bez litości 3. Ostatni rozdział”: Ostatni samosąd przed emeryturą

Współcześni bohaterowie kina akcji są jak ten grany przez Denzela Washingtona w „Bez litości 3. Ostatni rozdział” – profesjonalni i brutalni.

„O psie, który jeździł koleją”: O psie, który zastępował NFZ

Luźna adaptacja słynnej książeczki przypomina, jak kulawa jest… państwowa ochrona zdrowia.

Najstarszy na koncercie

Pierwszy raz od dawna widziałem pełną salę kinową, a po filmie widzowie bili brawo. Tak było na seansie „Oppenheimera”.

„Ultimatum”: Aktor niejednej akcji

Miał skończyć z kinem sensacyjnym, a jednak nakręcił „Ultimatum”. Liam Neeson mimo 71 lat nie poddaje się!

„Wyparte – odroczone – odrzucone. Niemiecki dług reparacyjny wobec Polski i Europy”: Długi po Hitlerze

Podczas lektury książki niemieckich naukowców o wojennych reparacjach ciemno się robi przed oczami od zawiłości analizowanej materii, ale też i od poczucia...

"Taki jest Berlin. O mieście kontrastów i ciągłych zmian”: Bary, bazary i targi staroci

Kosmopolityczne i otwarte, przystanek dla artystów. Berlin to miasto, w którym króluje „tu i teraz”, bez oglądania się za siebie.

Artysty portret własny, czyli historia i zmieniający się sens autoportretu

Autoportret przeszedł długą drogę zarówno przez techniki i środki wyrazu, jak i w samoświadomości artysty. Był nie tylko spotkaniem z samym sobą, lecz takż...

„Patchwork: Polski folklor”: Tetris jak haftowany

Inspirowany polskim folklorem „Patchwork” to gratka dla miłośników łamigłówek.

„Miłość to cała moja wina”: Kobiety i rozpad związku

Kilkanaście kobiet opowiedziało Małgorzacie Nocuń swoje trudne historie, które przeplatają się z historią krajów byłego ZSRR.

Ostatni film Williama Friedkina, twórcy „Francuskiego łącznika” i „Egzorcysty”

„The Caine Mutiny Court-Martial” to ostatni film Williama Friedkina, zrealizowany po 12 latach milczenia. Jego światowa premiera odbędzie się teraz na fest...

„Czerwoniec”: Z „Boską komedią” w celi

„Czerwoniec” to fabularyzowana historia prawdziwego przestępcy z ZSRR, który większość życia spędził w zakładach karnych.

"Królestwo: Exodus”: Nihilista w szpitalnej kaplicy

Jak się żegnać z kinem, to właśnie tak. Lars von Trier pomimo choroby powraca do swojego głośnego „Królestwa” z lat 90.

Co pół wieku tłumaczyć

Jedna książka w ostatnim czasie, a raczej jej nowy brawurowy przekład, przekonała mnie, że klasyczne powieści trzeba regularnie przekładać na nowo.

„Zsunęła się z krzesła. Ciennik”: Puzzle cieni

Dostajemy kłębek, 220-stronicowy w małym formacie, z którym musimy na własną rękę sobie radzić, bez konkretnych wytycznych. Oczywiście powstaje trudne pyta...

„Disney Illusion Island”: Mickey biega, Donald skacze

W „Disney Illusion Island” najsłynniejsze myszki na świecie trafiają na tajemniczą wyspę.

„Odwieczna córka”: Kobiety w hotelu

Hotel, do którego trafiają bohaterki „Odwiecznej córki”, jest osobliwy. Wszystko w nim skrzypi i trzaska, coś w nim ewidentnie nie gra.

„Jerozolimska plaża”: Maszyna do snów

Iddo Gefen analizuje człowieka zagubionego między światem realnym a wirtualnym.

Muzyka Wagnera odcina się od trudnej przeszłości, by zaistnieć w wirtualnym świecie

Festiwal w Bayreuth jako pierwszy stworzył operowy spektakl, który widz ogląda przez okulary AR. Muzyka Richarda Wagnera odcina się od trudnej przeszłości,...