„Czas krwawego księżyca” nie oferuje katharsis

„Czas krwawego księżyca” to przykład adaptacji radykalnej. Odwracając konstrukcję literackiego pierwowzoru, Martin Scorsese atakuje podstawowe intuicje wid...

„EA Sports FC 24”: Wiele przewrotek, by było jak zawsze

Najlepsza gra piłkarska przeszła rewolucję. Ale czy na pewno?

„Historia pracy. Nowe dzieje ludzkości”: Od polowań do spotkań online

Nawet w erze sztucznej inteligencji praca wciąż pozostaje nie tylko sposobem na przetrwanie, ale czymś znacznie więcej.

Tomasz Schuchardt: Aktor nie musi cierpieć, aby dobrze grać

Cała ta narracja, że trzeba dojeżdżać aktorów, że prawdziwa sztuka rodzi się w bólach, zarówno w trakcie pracy, jak i na skutek życiowego poorania, to bzdu...

Najlepszy aktor na świecie

Ostrzę sobie zęby na „Napoleona” Ridleya Scotta. Jestem przekonany, że to będzie świetne widowisko, bo kiedy ten reżyser robi film, możemy mieć pewność, że...

„Jesteś tam, Boże? To ja, Margaret”: Blaski i cienie dojrzewania

Zabawne i bezpretensjonalne dzieło Kelly Fremon Craig na wskroś uniwersalnie opowiada o trudach przekraczania cienkiej granicy pomiędzy dzieciństwem a doro...

„Anioł śmierci z kilku stron”: Gawędy wokół śmierci

Bogata lektura traktująca o przemijalności wszystkiego, do czego zdążyliśmy się za życia przyzwyczaić i co nieodwołalnie musimy utracić.

„Jak zrobić szarlotkę od podstaw. W poszukiwaniu przepisu na nasz Wszechświat”: Ulubione ciasto fizyków

W dążeniu do uprzystępnienia tematyki kosmologicznej popularyzatorzy sięgają do rozmaitych metafor, ale metafora gastronomiczna nie zdarza się często.

„Lęk” Sławomira Fabickiego – nieoczywista rozprawa o eutanazji

„Lęk” Sławomira Fabickiego, całkowicie niedoceniony na festiwalu w Gdyni, choć ten bardzo ważny film z Magdaleną Cielecką i Martą Nieradkiewicz wpisuje się...

"Dixit": Muzeum narodowych skojarzeń

Jedno z najciekawszych narzędzi do wyzwalania kreatywności doczekało się właśnie polskiego dodatku.

"Obserwatorzy gwiazd”: Znikający astronomowie

Oryginalny tytuł książki Emily Levesque brzmi „Ostatni obserwatorzy gwiazd”, w podtytule zaś czytamy, że to historia o znikających astronomach. Ki diabeł?...

„Mam przeczucie”: Apokalipsa według bitcoina

Dostaliśmy powieść, która wypełnia luki w naszej literaturze. „Mam przeczucie” przez 160 stron, czyli bardzo zwięźle, opowiada świat współczesnych lęków i...

"Refluks": Powtarzalni i staranni

Refluks to według słownika „cofanie się treści pokarmowej z żołądka do przełyku”. Nowy album BonSoul nie mógł się lepiej nazywać.

Wolę filmy od seriali

Ostatnio pochłaniam wiersze Uty Przyboś z tomu „Jakoby”. Opowiadają o odchodzeniu, śmierci, utracie. Wspaniale wpisują się w jesienny klimat. A dla podnies...

"Wieczna lewica": Za mało lewicy w lewicy

Książka Marcina Giełzaka zawiera credo „bezpartyjnych PPS-owców”. Cóż to za zwierzę?

Tanie wino Hemingwaya

Gdybym miał przedstawić mój ranking seriali, to myślę, że na czele byłaby „Sukcesja”, a potem długo, długo nic…

„Biada Babilonowi”: Bez uchodźców z chorobą popromienną

W Europie wkraczamy w okres, w którym zagrożenie użyciem broni atomowej wzrosło – oświadczyła Jessica Cox kierująca polityką nuklearną NATO. Można rzec, że...

"Corps à corps. Historie fotografii”: Tożsamość zaklęta w zdjęciach

Jesteśmy uwięzieni w swoich twarzach i gestach. Splątani historiami, które nas stworzyły lub zniszczyły. Jeśli nie potrafimy uchwycić istoty samych siebie,...

"Na pierwszy rzut oka”: Dramat kobiety

To, co zaprezentowała Maria Seweryn w monodramie „Na pierwszy rzut oka”, to absolutne mistrzostwo. Egzamin dojrzałości aktorskiej zdany na szóstkę.

„Mortal Kombat 1”: Kręgosłupy łam z humorem

„Mortal Kombat 1” to nowa stara odsłona serii popularnych komputerowych bijatyk.