Reklama

Joanna Szczepkowska: Koniec świata

Pandemia zmieniła trochę moje obyczaje i więcej oglądam telewizji niż kiedykolwiek. Staram się izolować, więc jest to namiastka towarzystwa. Telewizja kawałkuje rzeczywistość, pokazuje fragmenty poprzedzielane reklamami. Reklama dysponuje dzisiaj najmocniejszymi środkami wyrazu. Wielkie pieniądze idą na badania socjologiczne, psychologiczne, żeby plaster sera określonego gatunku przesłonił informację. Nie ma takiej katastrofy, ludzkiej tragedii, od której biernemu widzowi nie odwróciłby uwagi hamburger, kiedy rzuca się na ekran, tańcząc przy radosnej muzyce. Wiem oczywiście, że bez tego się nie da. Że krytykując agresywność reklam, zarazem krytykuję przedsiębiorczość, wiem, nasłuchałam się tego od lat 90., bo już wtedy pisałam o działaniu reklam i zagarnianiu przez nie pojęć z najwyższej półki.

Publikacja: 30.04.2021 18:00

Joanna Szczepkowska: Koniec świata

Foto: AdobeStock

Reklama, zwłaszcza ta medialna, kolorowo soczysta, nie skutkuje tylko tym, że towar zyskuje na atrakcyjności. Reklama pokazuje się w kontekście wydarzeń i informacji, a przez to pozwala wymazać, albo chociaż zagłuszyć, to, co widzieliśmy przed chwilą. Chętnie wypieramy obrazy wojen, głodu, umierających dzieci, chętnie przyjmujemy naszą bezradność wobec okrucieństw. Reklama pomaga jak najlepsze lekarstwo. Chwila ciężkiej zadumy, i nagle muzyka, czerwone jabłka, chrupiące kabanosy – wołają jak przy straganie – ludzie, to jest świat tu i teraz, najedzcie się, ubierzcie się modnie, kupcie auto i korzystajcie. Reklama odwraca myśli, wypiera to, co trudne, nokautuje troskę. No taki świat, takie prawa rynku, nie ma co się rozczulać, takie życie. No właśnie. Życie.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
podcast
„Posłuchaj Plus Minus” – Żyjemy w terrorze wolności
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Plus Minus
„K-popowe łowczynie demonów”: Dobro i zło, jakich nie znaliśmy
Plus Minus
„Samotność Janosika. Biografia Marka Perepeczki”: Mężczyzna na dwa tapczany
Plus Minus
„Cronos: Nowy Świt”: Horror w Hucie im. Lenina
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Plus Minus
„Peacemaker”: Żarty się skończyły
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama