Reklama
Rozwiń
Reklama

„Społeczny wizerunek wody do picia”: Nowy zapach wody

Okazuje się, że woda jest obiektem badań fizyków, biologów i geografów, ale też socjologów.

Publikacja: 02.06.2023 17:00

„Społeczny wizerunek wody do picia”: Nowy zapach wody

Foto: mat.pras.

Jest wartością społeczną, bo wpływa na wiele sfer życia: od zdrowia po politykę, w której wyzwaniem dla rządów jest zapewnienie wody odpowiedniej jakości. Taki jest punkt wyjścia książki dwóch profesorów socjologii, z której czytelnik dowie się, jak woda pitna jest dostarczana, a potem konsumowana przez Polaków.

W ciągu ostatnich 20 lat zwiększyła się grupa osób, które piją wodę z kranu bez przegotowania. Na początku XXI wieku takie praktyki można było zauważyć w jednym na dziesięć gospodarstw domowych, teraz niemal w połowie. Badani uważają, że woda dziś przede wszystkim pachnie lepiej, czyli bardziej „roślinnie” i „neutralnie” w porównaniu z tą, która z kranów płynęła kilkanaście lat temu. Polska, obok USA, Holandii i Tanzanii, należy do krajów, które wykorzystują nie więcej niż 20 proc. swoich zasobów wody odnawialnej. Katar, Indie czy San Marino zużywają ponad 80 proc., a Kanada i Białoruś mniej niż 10 proc. Lekturę utrudnia to, że takie informacje nie są wyeksponowane i trzeba ich szukać np. między danymi laboratoryjnymi o parametrach bakterii grupy coli czy enterokoków.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Plus Minus
Podcast „Posłuchaj Plus Minus”: Jak straszy nas popkultura?
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Plus Minus
„Jedyna. Biografia Karoliny Lanckorońskiej”: Materiał na biografię
Plus Minus
„Szepczący las”: Im dalej w bór, tym więcej drzew
Plus Minus
„Lot nad kukułczym gniazdem”: Wolność w kaftanie normy
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Plus Minus
„To był zwykły przypadek”: Ile kosztuje zemsta?
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama