„Społeczny wizerunek wody do picia”: Nowy zapach wody

Okazuje się, że woda jest obiektem badań fizyków, biologów i geografów, ale też socjologów.

Publikacja: 02.06.2023 17:00

„Społeczny wizerunek wody do picia”: Nowy zapach wody

Foto: mat.pras.

Jest wartością społeczną, bo wpływa na wiele sfer życia: od zdrowia po politykę, w której wyzwaniem dla rządów jest zapewnienie wody odpowiedniej jakości. Taki jest punkt wyjścia książki dwóch profesorów socjologii, z której czytelnik dowie się, jak woda pitna jest dostarczana, a potem konsumowana przez Polaków.

W ciągu ostatnich 20 lat zwiększyła się grupa osób, które piją wodę z kranu bez przegotowania. Na początku XXI wieku takie praktyki można było zauważyć w jednym na dziesięć gospodarstw domowych, teraz niemal w połowie. Badani uważają, że woda dziś przede wszystkim pachnie lepiej, czyli bardziej „roślinnie” i „neutralnie” w porównaniu z tą, która z kranów płynęła kilkanaście lat temu. Polska, obok USA, Holandii i Tanzanii, należy do krajów, które wykorzystują nie więcej niż 20 proc. swoich zasobów wody odnawialnej. Katar, Indie czy San Marino zużywają ponad 80 proc., a Kanada i Białoruś mniej niż 10 proc. Lekturę utrudnia to, że takie informacje nie są wyeksponowane i trzeba ich szukać np. między danymi laboratoryjnymi o parametrach bakterii grupy coli czy enterokoków.

Tylko 99 zł za rok czytania.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję? - możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Plus Minus
„Cannes. Religia kina”: Kino jak miłość życia
Plus Minus
„5 grudniów”: Długie pożegnanie
Plus Minus
„BrainBox Pocket: Kosmos”: Pamięć szpiega pod presją czasu
Plus Minus
„Moralna AI”: Sztuczna odpowiedzialność
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Plus Minus
„The Electric State”: Jak przepalić 320 milionów