Irena Lasota: Kiedy milkną muzy

Cyceron (wymawiany po angielsku Kikeron) napisał: „Inter arma silent Musae" – muzy milczą w czasie wojny. Ani ja nie jestem muzą, ani to, co dzieje się od...

Maciej Gdula: Ludzie czują się wykluczeni. Ktoś spija śmietankę, a oni są na marginesie

Niechęć do elit zbliża do siebie klasę ludową i średnią. Pierwszym PiS dał poczucie uczestnictwa. Ale ma też coś dla klasy średniej. Ta jest o wiele bardzi...

Przebudzeni z „American dream”

Liberalni komentatorzy i badacze społeczni intensywnie poszukują klucza do coraz wyraźniejszego, globalnego odwrotu od wyznawanych przez nich wartości. Pró...

Martin McDonagh: Nie chciałem, żeby psuli mi teksty

Historii z „Trzech billboardów za Ebbing, Missouri" nie dałoby się przenieść gdziekolwiek indziej. Moja bohaterka to typowa kobieta amerykańska. W żadnym e...

Pożegnanie królowej Ekumeny. Marek Oramus wspomina Ursulę Le Guin

Ursuli Le Guin udało się uniknąć typowej dla science fiction tandety, rozważania problemów zastępczych. Jej utwory dotykają zagadnień podejmowanych przez l...

Holoubek: „Dziady” Dejmka i moje

Opowiem, jak było na premierze. Pierwszy akt kończyła „Wielka Improwizacja”. Podczas przerwy byłem w garderobie sam. Pochyliłem się nad lustrem, szukałem c...

Samobójstwo liberalizmu

Staliśmy się zniewoleni przez przymus uczestniczenia w systemie dobrowolnego wyrzekania się rzeczywistej wolności na rzecz sił, nad którymi nie panujemy i...

O. Zięba: Zmienić bieg lawiny

- Jan Paweł II wzywał nas, chrześcijan, byśmy szli na areopagi, czyli miejsca, gdzie tworzy się dzisiaj kulturę, politykę, ekonomię – żebyśmy tam byli obec...

Bogdan Socha: Cała ta seksafera została wymyślona

- Jedno z moich zadań na Foksal polegało na tym, że wprowadzałem gości do Aleksandra Kwaśniewskiego. Szybko poszła plotka, że jestem najważniejszym człowie...

Irena Lasota: Mickiewicz w styczniu 1968 roku

We wtorek, 30 stycznia, mija 50. rocznica ostatniego przedstawienia „Dziadów" Adama Mickiewicza w Teatrze Narodowym w Warszawie w reżyserii Kazimierza Dejmka.

Jan Maciejewski: Sprawdźmy, czy to nie szmira

W październiku 2011 roku Artur Żmijewski, artysta związany z „Krytyką Polityczną", wystawił w Teatrze Rozmaitości „Mszę". Przedstawienie, które było dokład...

W Missouli, amerykańskiej stolicy gwałtów

Raport Diane Barz wstrząsnął Missoulą, a trzy miesiące później sprawą epidemii przemocy seksualnej w zachodniej Montanie zainteresował się Departament Spra...

Cieślik & Górski: Koniec dobrej zmiany na stacji benzynowej

Jego Wysokość Kazimierz, Jego Ekscelencja Antoni i bombowy Mateusz.

Szczepkowska: Słów kilka o bojkocie TVP

W związku z tym, że telewizja publiczna stała się właściwie oficjalnie telewizją rządową, coraz częściej słyszę pytanie: iść tam czy nie iść? Grać w Teatrz...

Po co wysilać się z modłami

Zachodnia Europa się zdechrystianizowała. Co poszło nie tak?

Hawaje i rakieta Kima. Fałszywy koniec świata

Przez długich 38 minut mieszkańcy Hawajów oczekiwali na uderzenie rakiety, które miało rozpocząć pierwszą w historii wojnę atomową.

Piękny Kościół, którego nie widać w statystykach

Statystyki dotyczące praktyk religijnych nie mówią wszystkiego o stanie wiary w Polsce. A nawet mówią o nim stanowczo za mało. Poza spadającą stopniowo lic...

Jagna Marczułajtis: Życiową glebę zaliczyłam nieraz

Albo jesteś wojownikiem, albo jak pies na łańcuchu czekasz na to, co rzucą ci do miski. Ciągle o coś walczyłam: kiedyś o medale, dziś o zdrowie mojego dzie...

Tomasz Terlikowski: Z kurii do „Gościa Niedzielnego”, czyli jaki sens mają media katolickie

Z rozbawieniem czytam filipiki księży (zdecydowanie nie wszystkich) i niektórych mocno zaangażowanych świeckich, którzy przekonują mnie raz na jakiś czas,...

„Promitata Eterno”. Gwałtowna kontemplacja

Co łączy muzykę średniowieczną i metalową? Oba te muzyczne kosmosy spotkały się w artystycznej biografii klarnecisty Pawła Szamburskiego.