Lustracja nauczycieli: oświadczenie czy informacja

Ogłoszenie o konkursie na dyrektora szkoły decyduje ?o tym, czy trzeba złożyć komisji konkursowej oświadczenie lustracyjne ?czy jedynie informację ?o spełnieniu tego obowiązku.

Publikacja: 24.09.2014 09:03

Lustracja nauczycieli: oświadczenie czy informacja

Foto: 123RF

Tak orzekł we wtorek Naczelny Sąd Administracyjny (sygnatura akt: I OSK 1441/14). Werdykt oznacza, że samorządy powinny zwracać szczególną uwagę na treść publikowanych ogłoszeń o konkursowym naborze na stanowiska. Konkretne sformułowania decydują o tym, jakich dokumentów można wymagać od kandydatów.

Sprawa dotyczyła nauczycielki kandydującej w konkursie na dyrektora szkoły w jednej z podwrocławskich gmin. Odpowiadając na ogłoszenie wójta, zainteresowana złożyła wymagane dokumenty do komisji konkursowej. Mimo to otrzymała od niej odmowę dopuszczenia do postępowania konkursowego.

Komisja podnosiła, że dostarczone dokumenty nie spełniały wymogów regulaminu konkursu na dyrektora szkoły publicznej. Jednym z naruszeń miało być to, że nauczycielka przedłożyła oświadczenie o dopełnieniu obowiązku wynikającego z ustawy o ujawnieniu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990 (tzw. ustawa lustracyjna). Zdaniem komisji powinna złożyć wymaganą przez tę ustawę formalną informację o złożeniu oświadczenia lustracyjnego.

Niedoszła kandydatka na dyrektora szkoły broniła się, że ogłoszenie o konkursie nie zawierało wymogu złożenia dokumentów przewidzianych ustawą lustracyjną. Powtarzało jedynie za rozporządzeniem określającym regulamin konkursu na stanowisko dyrektora publicznej szkoły wymóg, że kandydat ma złożyć oświadczenie o dopełnieniu obowiązku wynikającego z ustawy lustracyjnej. Kobieta podnosiła, że odczytując literalnie ogłoszenie i rozporządzenie, nie powinna być wykluczona z postępowania.

Jej argumentacja nie zyskała uznania Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, który uznał, że rozporządzenie dotyczące wyboru dyrektora szkoły odsyła do ustawy lustracyjnej, stąd niezbędne jest złożenie informacji spełniającej wymogi właśnie tej ustawy. Z tego powodu zdaniem WSA nauczycielka słusznie nie została dopuszczona do postępowania konkursowego.

Wczoraj NSA uchylił wyrok sądu pierwszej instancji. Zauważył, że skoro przy rozpisaniu i ogłoszeniu konkursu zawarto odesłanie do rozporządzenia, a nie do ustawy lustracyjnej, to nie można wymagać od kandydata, by się domyślił, o jakie dokumenty chodziło organowi.

– Gdyby ogłoszenie odsyłało np. do art. 10 ustawy lustracyjnej, to wymóg przedłożenia komisji konkursowej informacji o złożeniu oświadczenia lustracyjnego byłby uzasadniony. W przeciwnym wypadku kandydat spełnia wymogi konkursu  – uzasadniał wyrok sędzia Marek Stojanowski.

Tak orzekł we wtorek Naczelny Sąd Administracyjny (sygnatura akt: I OSK 1441/14). Werdykt oznacza, że samorządy powinny zwracać szczególną uwagę na treść publikowanych ogłoszeń o konkursowym naborze na stanowiska. Konkretne sformułowania decydują o tym, jakich dokumentów można wymagać od kandydatów.

Sprawa dotyczyła nauczycielki kandydującej w konkursie na dyrektora szkoły w jednej z podwrocławskich gmin. Odpowiadając na ogłoszenie wójta, zainteresowana złożyła wymagane dokumenty do komisji konkursowej. Mimo to otrzymała od niej odmowę dopuszczenia do postępowania konkursowego.

Sądy i trybunały
Ważna opinia z TSUE ws. neosędziów. Nie spodoba się wielu polskim prawnikom
Sądy i trybunały
Będzie nowa ustawa o Sądzie Najwyższym. Ujawniamy plany reformy
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
ZUS
Kolejny pomysł zespołu Brzoski: ZUS rozliczy składki za przedsiębiorców
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Prawo w Polsce
Od 1 maja rusza nowy program bezpłatnych badań. Jak z niego skorzystać?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne