Potwierdza to orzecznictwo sądów administracyjnych, m.in. niedawny [b]wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 13 stycznia 2010 r. (III Sa/Wa 1634/09).[/b]
[srodtytul]Spór o moment rozliczenia[/srodtytul]
Sprawa dotyczyła spółki, która prowadziła działalność gospodarczą w zakresie usług reklamowych, świadcząc je na podstawie umów zawieranych z kontrahentami krajowymi i zagranicznymi. W związku ze specyfiką branży ceny za świadczone usługi często się zmieniały, co było nie do przewidzenia w dniu zawierania umowy.
Częstokroć, już po wykonaniu usługi, wystawieniu faktury i otrzymaniu wynagrodzenia, powstawały okoliczności skutkujące podwyższeniem ceny za wyświadczoną usługę (np. z powodu zmiany postanowień umowy łączącej spółkę i kontrahenta). Okoliczności były uzależnione od wielu zewnętrznych czynników, w związku z czym nie było możliwe ich przewidzenie w chwili wystawienia faktury pierwotnej.
Spółka nie wiedziała, czy cena zostanie podwyższona, bowiem podwyższenie to wynikało ze zdarzeń przyszłych i niepewnych. W konsekwencji po podwyższeniu ceny była zobowiązana wystawić fakturę korygującą, a kontrahent musiał uiścić różnicę ceny.