Na taką ewentualność powinni się przygotować prezesi i pozostali członkowie zarządu firm, które przestają płacić podatki.
[srodtytul]Mało czasu na wniosek[/srodtytul]
Zgodnie z art. 116 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=C338752E5F51113C57B156DB0605EE64?id=176376]ordynacji podatkowej[/link] za zaległości podatkowe firmy odpowiadają oni całym swoim majątkiem, jeśli nie uda się ich wyegzekwować od samej spółki. Jedynym sposobem, by się uchronić przed tą odpowiedzialnością, jest złożenie w odpowiednim czasie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki lub o wszczęcie postępowania układowego. Wielu członków zarządu nie wie jednak, jak ustalić właściwy termin na złożenie takiego wniosku, i zostaje zobowiązanych do zapłaty daniny z własnej kieszeni.
Termin na zgłoszenie wniosku nie został sprecyzowany w przepisach ordynacji podatkowej, ale – zgodnie z orzecznictwem – ustala się go przez odesłanie do ustawy – [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=C4AEEA3EA510971582032A4047809ECF?id=328912]Prawo upadłościowe i naprawcze[/link].
Zgodnie z art. 21 ust. 1 tej ustawy dłużnik jest obowiązany, nie później niż w terminie dwóch tygodni od dnia, w którym wystąpiła podstawa do ogłoszenia upadłości, zgłosić w sądzie wniosek o jej ogłoszenie.