Budowę terenowej placówki kasy od centrali KRUS chciała przejąć gmina Kock. Rada miasta podjęła stosowną uchwałę, powołując się na art. 8 ust. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=49E9573B58A85DB53756A50C3EF74003?id=163433]ustawy o samorządzie gminnym[/link], zgodnie z którym zadania z zakresu administracji rządowej gmina może wykonywać również na podstawie porozumienia z organami tej administracji.
Decyzję uzasadniła tym, że jest zainteresowana dalszym funkcjonowaniem placówki KRUS w mieście, bo jest to udogodnienie dla rolników z Kocka i gmin sąsiednich. Ponadto inwestycja ta wpisuje się w rewitalizację starego rynku, na który samorząd chce pozyskać pieniądze z UE. Przy tej inwestycji gmina występowałaby jako inwestor przedsięwzięcia, KRUS w całości pokryłaby koszty budowy placówki.
Spór między gminą a wojewodą lubelskim (który zaskarżył uchwałę do sądu jako pozbawioną podstaw prawnych) sprowadzał się do odpowiedzi na pytanie, czy art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym może stanowić jedyną i wystarczającą podstawę prawną uchwały, która w dalszej kolejności otwiera drogę do zawarcia porozumienia w sprawie przekazania zadania z zakresu administracji rządowej.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie udzielił odpowiedzi przeczącej. Stwierdził, że art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym nie stanowi wystarczającej podstawy podjęcia takiej uchwały. Musi istnieć jeszcze konkretny przepis prawa pozwalający administracji rządowej na dokonanie transferu zadań na gminę (takie przepisy są np. w ustawie o ochronie przeciwpożarowej, o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej). Brak takiego przepisu uniemożliwia zawarcie porozumienia i powoduje brak należytej podstawy prawnej do uchwały rady gminy w sprawie przejęcia zadania administracji rządowej.
Dziś żaden przepis nie upoważnia KRUS do przekazania gminie (lub innej jednostce samorządu terytorialnego) budowy placówki terenowej kasy. W tej sytuacji KRUS jako centralny organ administracji rządowej nie może przekazać takiego zadania, a gmina nie może go przejąć. Nie ma podstaw do przekazania zadania publicznego, którego elementem jest zaskarżona uchwała. WSA stwierdził więc jej nieważność [b](sygn. III SA /Lu 26/10)[/b].