Jak wynika z art. 9a ust. 6 ustawy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=149712E33D375C4F0C79556276121D03?id=181877]Prawo energetyczne[/link] (dalej upe), podmiot zajmujący się dystrybucją energii elektrycznej ma obowiązek zakupu (w ciągu roku) odpowiedniej ilości energii elektrycznej wytworzonej w odnawialnych (ekologicznych) źródłach energii przyłączonych do sieci dystrybucyjnej lub przesyłowej znajdującej się na terenie obejmującym obszar działania tego dystrybutora.
Nabycie energii z odnawialnych źródeł dokumentowane jest poprzez zakup praw majątkowych inkorporowanych w świadectwach pochodzenia energii. Spółka potwierdza wywiązanie się z ustawowego obowiązku przez przedstawienie prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki (po zakończeniu roku) posiadanych świadectw pochodzenia energii w celu ich umorzenia (zgodnie z art. 9a ust. 1 upe). Gdy podatnik nie nabył odpowiedniej ilości świadectw, zobowiązany jest uiścić stosowną opłatę zastępczą.
Z orzecznictwa sądów administracyjnych i z interpretacji organów podatkowych wynika, że wydatki na zakup świadectw pochodzenia energii są kosztem uzyskania przychodu dla przedsiębiorcy ([b]tak m.in. WSA w Lublinie w wyroku z 27 października 2010 r., I SA/Lu 292/10[/b]). Jednak z uwagi na przesunięcie w czasie samego umorzenia nabytych świadectw wątpliwości wzbudza kwestia momentu zaliczenia tych wydatków do kosztów.
Należy uznać, że organ podatkowy prawidłowo uznał, że koszty poniesione na nabycie świadectw nie mają ścisłego związku z przychodami z produkcji energii. Stanowisko to potwierdza także orzecznictwo ([b]por. wyrok z WSA w Gdańsku z 25 maja 2010 r., I SA/Gd 165/10)[/b].
W tej sytuacji nabycia świadectw pochodzenia nie można bezpośrednio łączyć z konkretnymi przychodami z tytułu sprzedaży energii elektrycznej. Oznacza to, że wydatki te są pośrednim kosztem uzyskania przychodu i zgodnie z art. 15 ust. 4d [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=3EC0892953EAF58605FEE453B6E7CBF6?id=115893]ustawy o CIT[/link] są potrącane w momencie poniesienia.
Zasada ta obejmuje również koszt poniesionej opłaty zastępczej, której zapłata jest alternatywnym sposobem wywiązania się z ustawowego obowiązku zapewnienia odpowiedniego udziału energii pochodzącej z odnawialnych źródeł w całkowitej rocznej sprzedaży.