Tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 11 maja 2011 (I GSK 225/10).
Czego dotyczył spór
W marcu 2009 spółka akcyjna wystąpiła o udzielenie interpretacji podatkowej w sprawie określania różnic w masie towarów (ubytków lub nadwyżek) dla celów podatkowych. Wyjaśniła, że jest producentem wyrobów o charakterze karbo- i petrochemicznym, wykorzystywanych w chemii organicznej.
Przyjmowała, produkowała, magazynowała i wysyłała wyroby akcyzowe zharmonizowane. Odbywało się to w składzie podatkowym, a towary transportowane w cysternach samochodowych bądź kolejowych objęte były szczególnym nadzorem podatkowym. Przy odprawie przesyłki towarów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy obecny był pracownik szczególnego nadzoru podatkowego.
Środki transportu były urzędowo zabezpieczane, a rodzaj i liczba zabezpieczeń oraz ich cechy odnotowywano m.in. w administracyjnym dokumencie towarzyszącym. Przyjęcie przesyłki takich towarów odbywało się również w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego.
Masa przyjętych towarów określana była jako różnica między masą brutto (masy cysterny kolejowej/samochodowej z towarem) a tarą (masy próżnej cysterny ko-lejowej/samochodowej). Natomiast masa wysyłanych towarów – jako różnica między tarą a masą brutto.