Stowarzyszenie Pro Collegio zwróciło się do Jana Burego, posła na Sejm RP, o udzielenie informacji na temat działalności prowadzonego biura poselskiego. Chodziło o wypełnienie ankiety zawierającej kilkadziesiąt pytań. Stowarzyszenie domagało się m.in. podania godzin otwarcia biura dla interesantów, terminów dyżurów poselskich, ich liczby w 2010 r. itp.
Dyrektor biura poselskiego odpowiedział stowarzyszeniu, że informacji udziela Kancelaria Sejmu RP na podstawie zapisów regulaminu Sejmu. Ponadto żądane dane dostępne są na stronach internetowych Sejmu i posła, inne zaś nie mają związku z obowiązkami posła i ingerują w ochronę prawną osób korzystających z pomocy biura poselskiego.
Stowarzyszenie poskarżyło się do sądu na bezczynność posła. Uzasadniło, że poseł należy do kręgu zobowiązanych do udzielenia informacji publicznej, wykonuje działania publiczne oraz dysponuje majątkiem publicznym. Żądane informacje maja charakter publicznych i nie były dostępne na stronie Sejmu ani posła.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie odrzucił skargę stowarzyszenia jako niedopuszczalną. Przypomniał, że ustawa wskazuje, iż obowiązek udzielania informacji spoczywa na tych wszystkich, którzy są władzami publicznymi albo wykonują zadania publiczne. Poseł nie jest organem administracji publicznej ani nie wykonuje zdań publicznych. Jest podmiotem wykonującym funkcje publiczne. Wynika to z samej istoty mandatu, a więc sprawowania zwierzchniej władzy przez naród.
Sąd zwrócił też uwagę, że przypisanie posłowi statusu podmiotu wykonującego zadanie publiczne w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji wymagałoby wskazania w ustawie zadań publicznych, które ten podmiot wypełnia. Obowiązujące prawo takich regulacji nie zawiera, poseł zatem, choć pełni funkcję publiczną, nie wykonuje zadań publicznych rozumianych jako określony ustawowo cel, do którego należy dążyć przy wykorzystaniu przysługujących kompetencji. Podstawowym obowiązkiem posła jest czynne uczestnictwo w pracach Sejmu, a nie wykonywanie zadań publicznych.