CIT,PIT: korekta wstecz czy na bieżąco

Firma, która zmieniła cenę albo dostała zwrot towarów, musi poprawić swoje rozliczenie. Szkopuł w tym, że może mieć z tego powodu zaległość

Publikacja: 27.12.2011 07:40

CIT,PIT: korekta wstecz czy na bieżąco

Foto: www.sxc.hu

Urzędy uważają ostatnio, że firma korygująca przychód powinna cofnąć się do okresu, w którym on powstał. I to bez względu na przyczynę korekty. Takie podejście znacznie komplikuje życie przedsiębiorcom, zwłaszcza jeśli poprawki dotyczą zamkniętego już okresu rozliczeniowego.

Przyczyny korekty bywają różne. Wiele umów jest rozliczanych na podstawie prognoz, a ostateczna cena znana jest dopiero po obliczeniu kosztów. Po jakimś czasie można też zastosować rabat albo okaże się, że klient zwraca towar. Korekta może być też niezbędna z powodu zwykłej pomyłki.

Jak ją rozliczać? Przepisy tego nie określają, wydaje się jednak, że rozsądnym rozwiązaniem jest uzależnienie momentu zwiększenia/zmniejszenia przychodu od przyczyn korekty. Jeśli powstają już po rozliczeniu pierwotnej faktury (np. następuje uzgodniona zmiana ceny), to powinna zostać ujęta na bieżąco. Chyba że pierwotna faktura była błędna, wówczas musimy poprawić wstecznie rozliczenie.

Dla urzędu przyczyna nieważna

Niektóre urzędy zgadzały się z tym poglądem, ostatnio jednak twierdzą, że wstecznej korekty należy dokonać nawet wówczas, gdy zmiana ceny nastąpiła wskutek okoliczności, których firma nie mogła przewidzieć. Sprawia to, że u sprzedawcy może powstać zaległość podatkowa i wraz z korektą musi zapłacić odsetki za zwłokę.

To kontrowersyjne stanowisko, bo jeśli podatnik prawidłowo rozliczył pierwotną fakturę, nie powinien ponosić negatywnych konsekwencji późniejszej zmiany warunków umowy albo niezależnych od siebie okoliczności.

Tysiące zwrotów

Przyjrzyjmy się jednej z interpretacji. Spółka sprzedaje podręczniki szkolne. Ich część jest zwracana, zdarza się, że także po zamknięciu roku i wysłaniu zeznania do urzędu. Oznacza to konieczność zmniejszenia przychodów ze sprzedaży oraz związanych z nimi bezpośrednio kosztów. Zdaniem spółki należy to zrobić w momencie wystawiania faktur korygujących, czyli na bieżąco.

Nałożenie na nią obowiązku wstecznej korekty oznaczałoby, że z powodów, na które nie miała wpływu i którym nie mogła w żaden sposób zapobiec (zwrot książek od odbiorców jest powszechną praktyką na rynku wydawniczym), musi ponosić konsekwencje równoznaczne z popełnieniem błędu w określeniu wysokości zobowiązania podatkowego. Obowiązek korygowania dokonanego już rozliczenia to zresztą duże nakłady administracyjne i dodatkowe koszty. Spółka wystawia ponad 2 tys. faktur korygujących w ciągu roku, tyle razy więc musiałaby poprawiać deklarację CIT-8.

Tylko w danym roku

Warszawskiej Izby Skarbowej nie przekonały jednak te argumenty. Podkreśliła, że faktura korygująca nie dokumentuje odrębnego, niezależnego zdarzenia gospodarczego, lecz odnosi się ściśle do stanu zaistniałego w przeszłości. Jej wystawienie nie zmienia daty powstania przychodu. Powinna więc być uwzględniona w okresie rozliczeniowym, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży. Wykazuje bowiem przychód we właściwej wysokości (interpretacja nr IPPB3/423-464/11-2/MC).

Także Naczelny Sąd Administracyjny (sygn. akt: II FSK 156/10) uznał, że korekta przychodu o wartość zwróconych towarów może się odnosić jedynie do tego roku podatkowego, w którym powstał.

Opinia:

Maciej Grela doradca podatkowy w kancelarii Gide Loyrette Nouel

Zmiana stanowiska fiskusa w sprawie rozliczania faktur korygujących może spowodować spore kłopoty u przedsiębiorców. Wsteczna korekta przychodów na plus (np. na skutek wzrostu ceny) oznacza bowiem powstanie zaległości podatkowej, którą trzeba uregulować wraz z odsetkami za zwłokę. Trudności mogą mieć także firmy, które korygowały na bieżąco przychody na minus. Fiskus może bowiem stwierdzić, że nie miały do tego prawa w momencie wystawienia faktury korygującej, bezpodstawnie zaniżyły więc w tym okresie przychód. Nad skutkami podatkowymi muszą też się zastanowić kontrahenci. Załóżmy, że dostali fakturę korygującą i zmniejszyli koszty w bieżącym rozliczeniu. Jeśli urząd uzna, że powinni to zrobić w okresie wystawienia pierwotnej faktury, okaże się, że wykazali wtedy za duże koszty.

Urzędy uważają ostatnio, że firma korygująca przychód powinna cofnąć się do okresu, w którym on powstał. I to bez względu na przyczynę korekty. Takie podejście znacznie komplikuje życie przedsiębiorcom, zwłaszcza jeśli poprawki dotyczą zamkniętego już okresu rozliczeniowego.

Przyczyny korekty bywają różne. Wiele umów jest rozliczanych na podstawie prognoz, a ostateczna cena znana jest dopiero po obliczeniu kosztów. Po jakimś czasie można też zastosować rabat albo okaże się, że klient zwraca towar. Korekta może być też niezbędna z powodu zwykłej pomyłki.

Pozostało 86% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"