Regulamin funduszu jest aktem prawa miejscowego

Z powyższego wynika, że powinien zawierać jedynie powszechnie obowiązujące przepisy. Takiego charakteru nie ma norma określająca wysokość środków przeznaczonych na ten cel w budżecie

Publikacja: 16.04.2010 04:45

Regulamin funduszu jest aktem prawa miejscowego

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Niezależnie od przysługującego nauczycielowi i członkom jego rodziny prawa do świadczeń z ubezpieczenia zdrowotnego organy prowadzące mają obowiązek przeznaczyć corocznie w uchwałach budżetowych odpowiednie środki finansowe na pomoc zdrowotną dla nauczycieli korzystających ze świadczeń opieki zdrowotnej.

Ponadto określić powinny rodzaje świadczeń przyznawanych w ramach tej pomocy oraz warunki i sposób ich przyznawania. Tak wynika z treści art. 72 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=394FD6E3442443A5B2CF8971D37B7B28?id=182007]Karty nauczyciela[/link].

Na podstawie tego przepisu rada powiatu tatrzańskiego podjęła uchwałę, w której ustaliła w budżecie powiatu wysokość środków na Fundusz Zdrowotny dla nauczycieli w 2010 r. w wysokości 0,3 proc. planowanych rocznych środków przeznaczonych na wynagrodzenia osobowe nauczycieli szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez powiat. Ten zapis uchwały został zakwestionowany przez organ nadzoru. Wojewoda małopolski stwierdził, że przepis ten narusza w sposób istotny aktualny porządek prawny, a zwłaszcza art. 72 ust. 1 Karty nauczyciela.

Zdaniem organu nadzoru przepis ten zawiera upoważnienie do wydania przez organ prowadzący szkołę dwóch aktów wykonujących zawarte w nim upoważnienia. Pierwszym jest uchwała budżetowa, w której należy przeznaczyć odpowiednie środki budżetowe na pomoc zdrowotną dla nauczycieli. Drugim jest uchwała rady określająca rodzaje przyznawanych świadczeń w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli, a także warunki i sposób ich przyznawania.

Wojewoda zwrócił również uwagę, że uchwała rady w sprawie rodzajów świadczeń oraz warunków ich przyznawania jest aktem prawa miejscowego. Powinna zatem zawierać tylko i wyłącznie przepisy powszechnie obowiązujące.

Zapisy określające pulę środków finansowych przeznaczonych na pomoc zdrowotną dla nauczycieli jest normą planistyczną dotyczącą budżetu i stanowi akt kierownictwa wewnętrznego. W konsekwencji nie powinien się znajdować w treści takiej uchwały [b](rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody małopolskiego z 29 marca 2010 r., PN. II.0911-59-10).[/b]

Niezależnie od przysługującego nauczycielowi i członkom jego rodziny prawa do świadczeń z ubezpieczenia zdrowotnego organy prowadzące mają obowiązek przeznaczyć corocznie w uchwałach budżetowych odpowiednie środki finansowe na pomoc zdrowotną dla nauczycieli korzystających ze świadczeń opieki zdrowotnej.

Ponadto określić powinny rodzaje świadczeń przyznawanych w ramach tej pomocy oraz warunki i sposób ich przyznawania. Tak wynika z treści art. 72 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=394FD6E3442443A5B2CF8971D37B7B28?id=182007]Karty nauczyciela[/link].

Sądy i trybunały
Ostatnia sprawa Przyłębskiej. Będzie sądzić ws. wniosku prezydenta
Praca, Emerytury i renty
Coraz dłuższe L4, w tym z powodów psychicznych. Znamy najnowsze dane
Prawo na świecie
Jest wyrok sądu ws. Romana Polańskiego i brytyjskiej aktorki
Praca, Emerytury i renty
Trzy zmiany w harmonogramie wypłat 800 plus w grudniu. Nowe terminy
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
W sądzie i w urzędzie
Resort Bodnara ma pomysł na sądowe spory frankowiczów. Oto, co się zmieni
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką