Reklama
Rozwiń

Strata z działalności strefowej nie pomniejsza dochodu zwolnionego

Ustalając wolny od podatku dochód z działalności prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej na podstawie zezwolenia, nie można uwzględnić straty z tej działalności poniesionej w latach poprzedzających dany rok podatkowy

Aktualizacja: 16.11.2009 06:35 Publikacja: 16.11.2009 06:31

Strata z działalności strefowej nie pomniejsza dochodu zwolnionego

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski

Red

[b]Tak wynika z wyroku NSA z 8 października 2009 r. (II FSK 621/08).[/b]

Spółka prowadząca działalność w specjalnej strefie ekonomicznej (SSE) we wniosku o interpretację pytała organ podatkowy o możliwość odliczenia straty poniesionej w strefie od uzyskanego w następnych latach dochodu z tej działalności strefowej zwolnionego z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=3EC0892953EAF58605FEE453B6E7CBF6?id=115893]CIT[/link].

Organ stwierdził, że nadwyżka kosztów nad przychodami z działalności strefowej nie kreuje straty podatkowej, o której mowa w art. 7 ust. 4 i 5 ustawy o CIT, która może obniżać dochód podlegający CIT. Nie ma natomiast norm regulujących możliwość zmniejszenia dochodu zwolnionego z CIT o stratę bilansową poniesioną z działalności strefowej.

Spółka wniosła skargę do sądu administracyjnego. WSA we Wrocławiu przychylił się do stanowiska organów podatkowych, więc spółka wniosła skargę kasacyjną do NSA. Sąd wskazał, że dochody uzyskane z działalności prowadzonej w SSE są na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT zwolnione od podatku.

Jednocześnie art. 7 ustawy o CIT nie znajduje zastosowania do przychodów ze źródeł przychodów oraz kosztów ich uzyskania, jeżeli dochody z tych źródeł są wolne od podatku. Zatem przewidziana w art. 7 ust. 5 ustawy o CIT możliwość rozliczania straty nie dotyczy straty poniesionej przez podatnika z działalności prowadzonej na terenie SSE.

Możliwość uwzględnienia tej straty w kalkulacji kwoty pomocy publicznej w formie zwolnienia podatkowego nie wynika również z przepisów dotyczących pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom prowadzącym działalność w SSE.

[i]Autor jest członkiem Zespołu Zarządzania Wiedzą Podatkową firmy Deloitte[/i]

[ramka][b]Komentuje Karolina Kruś starsza konsultantka w Dziale Doradztwa Podatkowego firmy Deloitte (biuro we Wrocławiu)[/b]

NSA potwierdził utrwalone w praktyce organów podatkowych i sądów administracyjnych stanowisko, zgodnie z którym podatnicy prowadzący działalność na terenie SSE nie mają prawa do rozliczenia straty z tej działalności poniesionej we wcześniejszych latach podatkowych.

Kwestia ta jest kontrowersyjna i wielokrotnie była przedmiotem sporów przedsiębiorców prowadzących działalność w SSE z organami podatkowymi. Organy konsekwentnie wskazują, że uzyskiwane przez podatników przychody i związane z nimi koszty dotyczące działalności strefowej powinny być wyłączone z kalkulacji dochodów podatkowych na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy o CIT. W konsekwencji ewentualna nadwyżka poniesionych kosztów nad osiągniętymi przychodami z tego źródła dochodów stanowi stratę bilansową, która nie może być odliczona na podstawie art. 7 ust. 5 ustawy o CIT.

Zdaniem organów możliwość zwiększenia wartości pomocy publicznej o stratę strefową przez przedsiębiorców, którzy uzyskali zezwolenia po 2000 r., nie wynika również z przepisów regulujących prowadzenie działalności na terenie SSE.

W efekcie przedsiębiorcy korzystający z pomocy publicznej na terenie SSE mogą znaleźć się w sytuacji mniej korzystnej niż podatnicy, którym taka pomoc nie przysługuje. Tak jest, gdy hipotetyczna wartość aktywów z tytułu poniesionej przez przedsiębiorcę straty strefowej jest wyższa od faktycznie wykorzystanej kwoty pomocy w formie niezapłaconego podatku dochodowego.

Powodem tej niekorzystnej dla przedsiębiorców strefowych interpretacji jest m.in. brak przepisów wprost regulujących zasady kalkulacji dochodu uzyskiwanego z działalności strefowej. Natomiast konieczność ustalania kwoty tego dochodu wynika z obowiązku monitorowania wielkości wykorzystanego przez przedsiębiorcę zwolnienia.

Interpretacja przyjęta przez organy podatkowe i sądy skutkuje wypaczeniem istoty pomocy regionalnej, której zasadniczym celem jest uprzywilejowanie przedsiębiorców realizujących inwestycje na terenie SSE. W tym wypadku prawo do pomocy prowadzi do pozbawienia ich możliwości korzystania z praw przysługujących podatnikom na zasadach ogólnych.[/ramka]

Spadki i darowizny
Jak długo można żądać zachowku? Prawo jasno wskazuje termin przedawnienia
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Prawo w Polsce
Ślub Kingi Dudy w Pałacu Prezydenckim. Watchdog pyta o koszty, ale studzi emocje
Prawo karne
Andrzej Duda zmienia zdanie w sprawie przepisów o mowie nienawiści
Matura i egzamin ósmoklasisty
Uwaga na świadectwa. MEN przypomina szkołom zasady: nieaktualne druki do wymiany
W sądzie i w urzędzie
Od 1 lipca nowości w aplikacji mObywatel. Oto, jakie usługi wprowadzono