Koszty reprezentacji – jak ująć gadżety i poczęstunek

Firma, która zaprasza kontrahenta do swojej siedziby, może zaliczyć poczęstunek do kosztów

Publikacja: 22.09.2010 05:03

Koszty reprezentacji – jak ująć gadżety i poczęstunek

Foto: www.sxc.hu

[b]Tak wynika z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 13 września 2010 r. (sygn. III SA /Wa 752/10).[/b]

Wyjaśnił on jednak, że jeśli spotkanie odbywa się w restauracji, to otrzymanego rachunku nie można rozliczyć.

Sprawa była wynikiem wniosku o interpretację. Wystąpiła z nim firma DLH sp. z o.o. Napisała, że zajmuje się sprzedażą drewna, materiałów budowlanych i mebli ogrodowych. W związku z prowadzoną działalnością ponosi koszty zakupu gadżetów wręczanych kontrahentom (takich jak długopisy, pendrive’y, koszulki, kurtki, breloki, kalendarze, notesy, torby).

Kupuje ponadto artykuły spożywcze (m.in. wodę, kawę, herbatę, cukier, mleko, śmietankę, soki, słodycze) oraz zamawia katering. Są one wykorzystywane w czasie zebrań zarządu i pracowników, a także podczas spotkań w siedzibie firmy z kontrahentami. Posiłki nie są wystawne – jest to zwyczajowy poczęstunek. Spółka organizuje również spotkania z klientami w restauracjach i płaci za usługi gastronomiczne.

[wyimek]Przepisy nie dają wskazówek, jak oddzielić reprezentację od poczęstunku [/wyimek]

Zdaniem podatnika wszystkie wymienione wydatki są kosztem uzyskania przychodu. Nie mają one bowiem charakteru reprezentacji, o której mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=1BD6295D4A06E28D35F83BF46920CDE7?id=115893]ustawy o CIT[/link]. To dlatego, że nie są wystawne i okazałe. Ponadto gadżety są opatrzone logo firmy, a przez to spełniają funkcję reklamy.

Izba skarbowa nie zgodziła się ze stanowiskiem wnioskodawcy. Jej zdaniem firma może uwzględnić w rozliczeniach podatkowych zakup artykułów spożywczych i kateringu. Nie ma jednak prawa zaliczyć do kosztów rachunków z restauracji.

Również wydatki na gadżety IS podzieliła na dwie grupy. Według niej tylko zakup podarunków spełniających zawartą w ustawie o VAT definicję prezentów małej wartości może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów. To oznacza, że ich cena zakupu lub koszt wytworzenia nie może być wyższy niż 10 zł (bez VAT).

Sprawa trafiła do sądu. Ten uchylił interpretację. Uznał bowiem, że [b]stanowisko IS w sprawie gadżetów jest zbyt restrykcyjne[/b]. Podkreślił, że [b]ustawa o CIT nie odsyła w tym zakresie do przepisów o podatku od towarów i usług. Nie ma więc podstaw do przyjęcia limitu 10 zł. Sąd zgodził się natomiast ze stanowiskiem fiskusa co do zasad rozliczania wydatków na usługi gastronomiczne.[/b]

Wyjaśnił, że w wielu sytuacjach rozgraniczenie reprezentacji od zwykłego poczęstunku jest bardzo trudne lub nawet niemożliwe. Dotyczy to zwłaszcza pytań o zdarzenia przyszłe, z którymi podatnicy zwracają się we wnioskach o interpretację. Dlatego konieczne jest przyjęcie pewnych uproszczeń. [b]W praktyce organów podatkowych i większości wyroków przyjęło się więc, że o ile poczęstunek w firmie jest zwyczajowo przyjętym postępowaniem, o tyle zaproszenie do restauracji to już reprezentacja.[/b]

Zdaniem WSA w Warszawie, biorąc pod uwagę ogólne brzmienie przepisów, [b]to jedyna wykładnia, którą da się zastosować w praktyce[/b]. Przyjęcie jej jest znacznie rozsądniejsze niż każdorazowe analizowanie jadłospisu i zastanawianie się, czy posiłek był wystawny czy też nie.

[b]Tak wynika z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 13 września 2010 r. (sygn. III SA /Wa 752/10).[/b]

Wyjaśnił on jednak, że jeśli spotkanie odbywa się w restauracji, to otrzymanego rachunku nie można rozliczyć.

Pozostało 93% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Ile osób w Polsce nosi moje nazwisko? Możesz to sprawdzić w kilka minut
Zdrowie
Dodatkowe opłaty w szpitalach. Za co pacjent musi sam zapłacić?
Edukacja i wychowanie
Ferie zimowe 2025 później niż zazwyczaj. Oto terminy dla wszystkich województw
Prawo drogowe
Kierowcy łatwiej stracą prawo jazdy, młodzi z limietem prędkości. Rząd ujawnił projekt
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Prawo rodzinne
Sąd Najwyższy: Żona zrobiła większą karierę. Mąż nie dostanie mniej po rozwodzie
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje