Strona ma zawsze dostęp do akt

Strona ma prawo żądać dostępu do dokumentów postępowania administracyjnego nawet po jego zakończeniu. Gwarantuje jej to ustawa o dostępie do informacji publicznej

Publikacja: 13.10.2010 03:40

Strona ma zawsze dostęp do akt

Foto: Fotorzepa, Bartosz Sadowski BS Bartosz Sadowski

Red

Zgodnie z art. 73 § 1[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=FEBF877810A694D887EFA3AF1E7616A4?n=1&id=133093&wid=296180] ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (DzU z 2000 r. nr 98, poz. 1071 ze zm.)[/link] stronie przysługuje prawo przeglądania akt sprawy oraz sporządzania z nich notatek i odpisów.

Kodeks wskazuje jednocześnie, że prawo to przysługuje w każdym stadium postępowania. Postępowanie administracyjne wszczyna się na żądanie strony lub z urzędu (art. 61 § 1 k.p.a.), a kończy najczęściej przez wydanie decyzji (art. 104 § 1 k.p.a.).

Może się zdarzyć, że strona wystąpi o udostępnienie akt po zakończeniu postępowania. Prawo wglądu do akt zakończonego postępowania gwarantują stronie przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=36B5F44D3AFBF834025281259C0861E7?id=162786]ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (DzU z 2001 r. nr 112, poz. 1198 ze zm.)[/link], a nie przepisy kodeksu postępowania administracyjnego.

Zwrot „w każdym stadium postępowania” użyty w art. 73 § 1 k.p.a. wskazuje bowiem na ograniczenie zastosowania tego przepisu do chwili ostatecznego zakończenia prowadzonego postępowania (patrz m.in. [b]wyrok z 20 marca 2008 r. NSA w Warszawie, II GSK 459/07[/b]).

Kodeks postępowania administracyjnego w art. 73 nie wskazuje możliwości dostępu do akt po zakończeniu postępowania. Czasowego ograniczenia dostępu do nich nie zawiera natomiast art. 51 ust. 3 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=750DA9AA6A9D871BFDD2C15C51E1CFAB?n=1&id=71646&wid=192618]Konstytucji RP[/link] przyznający każdemu prawo dostępu do dotyczących go urzędowych dokumentów i zbiorów danych. Wskazuje jednak jednocześnie, że ograniczenie tego prawa może określić ustawa.

Zważywszy na to, że akta sprawy administracyjnej jako odnoszące się do działania podmiotów publicznych stanowią informację publiczną [b](patrz m.in. wyrok z 11 maja 2006 r. NSA w Warszawie, II OSK 812/05)[/b], dostęp do nich odbywać się powinien na zasadach i z ograniczeniami zawartymi w ustawie o dostępie do informacji publicznej.

Ograniczeniami tymi będą w szczególności prywatność osoby fizycznej, tajemnica przedsiębiorcy, tajemnica statystyczna, tajemnica skarbowa lub oznaczenie dokumentu jedną z klauzul określonych w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=7023BE41585FF2E3EFC82FEC310A06B4?id=179387]ustawie z 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (DzU z 2005 r. nr 196, poz. 1631 ze zm.)[/link].

Podmiot zwracający się do organu o wgląd do akt sprawy po zakończeniu postępowania będzie występował o to nie w charakterze strony postępowania, lecz z ograniczeniami wynikającymi ze wskazanej ustawy. Stanowisko wskazujące na konieczność zastosowania ustawy o dostępie do informacji publicznej wyrażone zostało także w licznym orzecznictwie sądowym.

Dla przykładu zgodnie z [b]wyrokiem z 26 lipca 2006 r. WSA w Warszawie [/b]uprawnienie strony do przeglądania akt po zakończeniu postępowania (nawet gdy stanowią one dokument archiwalny) nie stanowi uprawnienia procesowego, lecz wypływa z ustawy o dostępie do informacji publicznej (II SA/Wa 776/06).

Co istotne, według sądu prawo określone w art. 73 k.p.a. dotyczy jednak również takich sytuacji, kiedy – stosownie do treści art. 111 i art. 113 k.p.a. – stronie przysługuje prawo żądania uzupełnienia decyzji albo też jej sprostowania lub wyjaśnienia.

Zgodnie z art. 73 § 1[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=FEBF877810A694D887EFA3AF1E7616A4?n=1&id=133093&wid=296180] ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (DzU z 2000 r. nr 98, poz. 1071 ze zm.)[/link] stronie przysługuje prawo przeglądania akt sprawy oraz sporządzania z nich notatek i odpisów.

Kodeks wskazuje jednocześnie, że prawo to przysługuje w każdym stadium postępowania. Postępowanie administracyjne wszczyna się na żądanie strony lub z urzędu (art. 61 § 1 k.p.a.), a kończy najczęściej przez wydanie decyzji (art. 104 § 1 k.p.a.).

Pozostało 83% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów