Zgodnie z art. 73 § 1[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=FEBF877810A694D887EFA3AF1E7616A4?n=1&id=133093&wid=296180] ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (DzU z 2000 r. nr 98, poz. 1071 ze zm.)[/link] stronie przysługuje prawo przeglądania akt sprawy oraz sporządzania z nich notatek i odpisów.
Kodeks wskazuje jednocześnie, że prawo to przysługuje w każdym stadium postępowania. Postępowanie administracyjne wszczyna się na żądanie strony lub z urzędu (art. 61 § 1 k.p.a.), a kończy najczęściej przez wydanie decyzji (art. 104 § 1 k.p.a.).
Może się zdarzyć, że strona wystąpi o udostępnienie akt po zakończeniu postępowania. Prawo wglądu do akt zakończonego postępowania gwarantują stronie przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=36B5F44D3AFBF834025281259C0861E7?id=162786]ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (DzU z 2001 r. nr 112, poz. 1198 ze zm.)[/link], a nie przepisy kodeksu postępowania administracyjnego.
Zwrot „w każdym stadium postępowania” użyty w art. 73 § 1 k.p.a. wskazuje bowiem na ograniczenie zastosowania tego przepisu do chwili ostatecznego zakończenia prowadzonego postępowania (patrz m.in. [b]wyrok z 20 marca 2008 r. NSA w Warszawie, II GSK 459/07[/b]).
Kodeks postępowania administracyjnego w art. 73 nie wskazuje możliwości dostępu do akt po zakończeniu postępowania. Czasowego ograniczenia dostępu do nich nie zawiera natomiast art. 51 ust. 3 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=750DA9AA6A9D871BFDD2C15C51E1CFAB?n=1&id=71646&wid=192618]Konstytucji RP[/link] przyznający każdemu prawo dostępu do dotyczących go urzędowych dokumentów i zbiorów danych. Wskazuje jednak jednocześnie, że ograniczenie tego prawa może określić ustawa.