Wójt gminy Sosnowica zaskarżył do sądu uchwałę miejscowej rady gminy w sprawie „wezwania wójta gminy Sosnowica do zaprzestania naruszania przepisów prawa oświatowego” (spór dotyczy obsady stanowiska dyrektora szkoły).
[b]Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie (sygnatura akt: III SA/Lu 470/10)[/b] stwierdził, że skarga wniesiona przez wójta gminy jest niedopuszczalna i podlega odrzuceniu z powodu braku tzw. legitymacji skargowej.
Legitymację skargową do wniesienia skargi na uchwałę rady gminy przez podmiot inny niż organ nadzoru określają art. 101 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=33A226BC3C243A00AA8AEC27248A1223?id=166935]Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (p.p.s.a.)[/link]. W świetle pierwszego z tych przepisów każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą lub zarządzeniem podjętymi przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej, może – po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia – zaskarżyć uchwałę do sądu administracyjnego.
Z kolei zgodnie z drugim przepisem uprawniony do wniesienia skargi jest każdy, kto ma w tym interes prawny, a także prokurator, rzecznik praw obywatelskich oraz organizacja społeczna w zakresie jej statutowej działalności, w sprawach dotyczących interesów prawnych innych osób, jeżeli brała udział w postępowaniu administracyjnym.
W świetle ustawy o samorządzie gminnym wójt gminy jest jej organem wykonawczym (art. 26 ust. 1), kieruje sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz (art. 31). Wójt gminy, jako organ wykonawczy gminy, nie ma natomiast własnego interesu prawnego, który wymagałby ochrony prawnej przewidzianej w art. 101 ustawy o samorządzie gminnym.