VAT: Rabat czy premia - decyzja przedsiębiorcy

Fiskus nie powinien ingerować w politykę gospodarczą firmy

Aktualizacja: 26.08.2011 04:35 Publikacja: 26.08.2011 02:10

Takie wnioski można wyciągnąć z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim (sygnatura akt: I SA/Go 476/11), dotyczącego rozliczania nagród dla kontrahentów.

Spółka podpisała wiele umów, zobowiązując się do zakupu produktów. Wynikało z nich, że po przekroczeniu określonego limitu transakcji ma prawo do pieniężnej premii. Jak ją rozliczyć? Fiskus uznał, że  to rabat obniżający wartość konkretnych dostaw. Jego stanowisko zakwestionował  dopiero Naczelny Sąd Administracyjny. Ponownie rozpatrując sprawę, WSA w Gorzowie Wielkopolskim podkreślił, że efekt ekonomiczny rabatu i premii może być zbliżony, nie można jednak ich z tego powodu utożsamiać. Mimo że rabat obniża obrót oraz podatek sprzedawcy, koszty jego rozliczenia zmniejszają atrakcyjność tej formy motywacji kontrahenta.

Tymczasem przedsiębiorca ma prawo wyboru optymalnego dla niego rozwiązania ekonomicznego, tzn. takiego, które jest z jego punktu widzenia mniej pracochłonne i kosztowne.

Zobacz serwis:

Podstawa opodatkowania i podatek należny » Rabaty i upusty

Matura i egzamin ósmoklasisty
Egzamin 8-klasisty: język polski. Odpowiedzi eksperta WSiP
Matura i egzamin ósmoklasisty
Egzamin 8-klasisty: matematyka. Rozwiązania eksperta WSiP
Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr