Wprowadzone w kwietniu zmiany ustawy o VAT miały charakter de facto redakcyjny. Podatnicy już wcześniej mogli wystawiać faktury ze stawką zero proc. na kompleksową obsługę środków transportu i towarów przewożonych z ich wykorzystaniem.
Wnioski takie wynikają z dwóch orzeczeń Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. akt I FSK 1559/10, I FKS 1560/10). Stan faktyczny w obu sprawach przedstawiał się identycznie, tyle że w jednej dotyczył statków, a w drugiej samochodów.
Skarżąca spółka zwróciła się do ministra finansów z wnioskiem o interpretację przepisów podatkowych dotyczących stawki na usługi w portach morskich.
Do 1 kwietnia 2011 r. ustawa o VAT przewidywała preferencje dla usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich polegających na obsłudze morskich oraz lądowych środków transportu. Do zastosowania stawki zerowej do tych drugich obsługa musiała być związana z transportem międzynarodowym. Dopiero po kwietniowej zmianie przepisów znalazły się w nich zapisy, że preferencyjna stawka dotyczy usług służących bezpośrednim potrzebom nie tylko środków transportu, ale też ich ładunków. Już wcześniej jednak podatnicy twierdzili, że powinni mieć prawo do wystawiania faktur z zerową stawką. Takie stanowisko prezentowała też spółka w omawianych sprawach, tłumacząc, że mamy do czynienia z usługą o charakterze kompleksowym, która obejmuje ściśle ze sobą powiązane czynności tworzące w sensie gospodarczym jedną całość. W konsekwencji całe świadczenie powinno być opodatkowane tak samo jak świadczenie główne.
Minister uznał to stanowisko za nieprawidłowe, a jego rozstrzygnięcie podtrzymał sąd pierwszej instancji.