Zero proc. VAT na usługi w portach także przed nowelą

Preferencyjne opodatkowanie dotyczy nie tylko obsługi statków i samochodów, ale także transportowanych przez nie ładunków

Aktualizacja: 05.10.2011 04:50 Publikacja: 05.10.2011 02:02

Wprowadzone w kwietniu zmiany ustawy o VAT miały charakter de facto redakcyjny. Podatnicy już wcześniej mogli wystawiać faktury ze stawką  zero proc. na kompleksową obsługę środków transportu i towarów przewożonych z ich wykorzystaniem.

Wnioski takie wynikają z dwóch orzeczeń Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. akt I FSK 1559/10, I FKS 1560/10). Stan faktyczny w obu sprawach przedstawiał się identycznie, tyle że w jednej dotyczył statków, a w drugiej samochodów.

Skarżąca spółka zwróciła się do ministra finansów z wnioskiem o interpretację przepisów podatkowych dotyczących stawki na usługi w portach morskich.

Do 1 kwietnia 2011 r. ustawa o VAT przewidywała preferencje dla usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich polegających na obsłudze morskich oraz lądowych środków transportu. Do zastosowania stawki zerowej do tych drugich obsługa musiała być związana z transportem międzynarodowym. Dopiero po kwietniowej zmianie przepisów znalazły się w nich zapisy, że preferencyjna stawka dotyczy usług służących bezpośrednim potrzebom nie tylko środków transportu, ale też ich ładunków. Już wcześniej jednak podatnicy twierdzili, że powinni mieć prawo do wystawiania faktur z zerową stawką. Takie stanowisko prezentowała też spółka w omawianych sprawach, tłumacząc, że mamy do czynienia z usługą o charakterze kompleksowym, która obejmuje ściśle ze sobą powiązane czynności tworzące w sensie gospodarczym jedną całość. W konsekwencji całe świadczenie powinno być opodatkowane tak samo jak świadczenie główne.

Minister uznał to stanowisko za nieprawidłowe, a jego rozstrzygnięcie podtrzymał sąd pierwszej instancji.

– Nie można przyjmować, że regulacje ustawowe dotyczące środka transportu odnoszą się  jednocześnie do jego ładunku – uzasadnił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku (sygn. I SA/Gd 300/10 i I SA/Gd 301/10).

Orzeczenia te uchylił NSA. Uznał, że nowelizacja była przesądzeniem sporu między fiskusem a podatnikami, nie zaś zmianą stanu prawnego. Ponadto korzystna dla tych ostatnich wykładnia wynika z unijnych regulacji (dyrektywa 2006/112/WE), które zarówno organ podatkowy, jak i sąd pierwszej instancji pominęły.

Wprowadzone w kwietniu zmiany ustawy o VAT miały charakter de facto redakcyjny. Podatnicy już wcześniej mogli wystawiać faktury ze stawką  zero proc. na kompleksową obsługę środków transportu i towarów przewożonych z ich wykorzystaniem.

Wnioski takie wynikają z dwóch orzeczeń Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. akt I FSK 1559/10, I FKS 1560/10). Stan faktyczny w obu sprawach przedstawiał się identycznie, tyle że w jednej dotyczył statków, a w drugiej samochodów.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów