Rada Miejska w Dobrym Mieście podjęła uchwałę zobowiązującą dyrektora oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad do wyłączania oświetlenia w granicach administracyjnych miasta. Wykonanie uchwały powierzyła burmistrzowi. Jako podstawę prawną wskazała art. 18 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (u.s.g.).
Wojewoda warmińsko-mazurski stwierdził nieważność uchwały, bo uznał, że rada przekroczyła kompetencje, wchodząc w gestie burmistrza. Uchwała zobowiązująca inny zewnętrzny podmiot do ściśle określonego działania należy do czynności czysto wykonawczych przypisanych burmistrzowi. Nie ma więc podstaw, aby przyjąć, że rada miejska mogła zgodnie z art. 18 ust. 1 u.s.g. podjąć uchwałę zawierającą zapisy o działaniach, które w rzeczywistości mają cechy charakterystyczne dla sfery wykonawczej, a nie dla stanowiącej czy kontrolnej.
Tylko organ wykonawczy prowadzi politykę finansową gminy
Rada w skardze sądowej dowodziła m.in., że obowiązki gminy w zakresie finansowania oświetlenia dróg krajowych wynikają z art. 18 ust. 1 pkt 3 prawa energetycznego, który stanowi, że "finansowanie oświetlenia ulic, placów i dróg publicznych znajdujących się na terenie gminy należy do zadań własnych gminy". Jednocześnie art. 18 ust. 1 u.s.g. stanowi, że "do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej". Rada podjęła więc uch- wałę, powołując się na obowiązki wynikające z pierwszej z wymienionych ustaw i działając na podstawie drugiej.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie (sygnatura akt: II SA/Ol 574/11) oddalił skargę rady.