Tak orzekł WSA w Poznaniu 29 listopada 2011 (III SA/Po 608/11).
Skarżąca spółka dokonywała zgłoszeń towarów (bazy gumowej) w celu uszlachetniania czynnego w systemie ceł zwrotnych.
Początkowo stosowała kod taryfy celnej nr 38 24, który uważała za poprawny. W toku kontroli przeprowadzanej przez organy celne zakwestionowano przyjętą taryfę celną, wskazując jako prawidłową pozycję taryfy nr 21 06. Spółka kierując się stanowiskiem organów celnych, w kolejnych zgłoszeniach klasyfikowała towar do wskazanej przez organ pozycji taryfy celnej, zaznaczając jednak, że jest ona nieprawidłowa.
W wyniku orzeczenia WSA organy celne uznały przyjętą klasyfikację celną za błędną i zwróciły nadpłacone przez spółkę należności celne, odmawiając jednak zapłaty odsetek. Podkreśliły, że zgodnie z art. 250 § 3 kodeksu celnego od zwracanych należności celnych przywozowych lub wywozowych nie płaci się odsetek, chyba że niewłaściwe ustalenie kwoty należności było wynikiem błędu organu celnego, a dłużnik w żaden sposób nie przyczynił się do powstania tego błędu.
W ocenie organów spółka pośrednio przyczyniła się do błędu, bo mogła wystąpić o wiążącą informację taryfową. Spółka utrzymywała, że nie przyczyniła się do błędu w żaden sposób, ponieważ zmieniła klasyfikację celną towarów wyłącznie pod wpływem decyzji organów celnych, tym samym przysługują jej odsetki od zwracanych należności celnych. Sąd podzielił stanowisko spółki i uchylił zaskarżoną interpretację. Orzekł, że aby stwierdzić, czy podatnik przyczynił się do błędu organów celnych, należy zbadać wszystkie okoliczności sprawy.