Polskie firmy coraz częściej inwestują nie tylko w pracowników, maszyny czy nowe technologie. Istotnym elementem strategii marketingowej i budowania wizerunku firmy stają się działania społecznie użyteczne. I co ważne, oprócz korzyści marketingowych są opłacalne podatkowo, także w VAT. Potwierdził to we wtorek Naczelny Sąd Administracyjny.
Czytaj też: Inwestycja w wizerunek firmy z odliczeniem VAT
Sprawa dotyczyła spółki, która jest właścicielem jednej z popularniejszych rozgłośni radiowych oraz portalu internetowego. We wniosku o interpretację podała, że uzyskuje przychody m.in. ze sprzedaży czasu reklamowego w radiu oraz przestrzeni reklamowej w portalu. W związku ze strategią marketingową spółki jako nadawcy i wydawcy odpowiedzialnego społecznie, zamierza upowszechniać działalność społecznie użyteczną. Spółka chciała się upewnić, czy w tym zakresie ma prawo do odliczenia VAT. Sama uważała, że tak, bo nabywane towary i usługi pozostają w bezpośrednim związku z upowszechnianiem i wspieraniem działalności społecznie użytecznej i mają związek z czynnościami opodatkowanymi.
Fiskus odmówił jej jednak prawa do odliczenia, z czym zgodził się następnie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie.
Rację spółce przyznał dopiero NSA. Zauważył, że opisane we wniosku działania spółki jako nadawcy mieszczą się w działalności marketingowej. A w świetle orzecznictwa – w tym unijnego – nawet jeśli aktywność przedsiębiorcy nie mieści się w działalności bezpośrednio związanej z działalnością główną, to prawo do odliczenia mogą dać też tzw. koszty ogólne.