Reklama
Rozwiń

Działania społecznej odpowiedzialności biznesu dadzą odliczenia w VAT - wyrok NSA

Budowa wizerunku typowego przedsiębiorcy ma pośredni wpływ na działalność i jako koszt ogólny firmy daje prawo do odliczenia VAT.

Publikacja: 11.09.2019 07:28

Działania społecznej odpowiedzialności biznesu dadzą odliczenia w VAT - wyrok NSA

Foto: 123RF

Polskie firmy coraz częściej inwestują nie tylko w pracowników, maszyny czy nowe technologie. Istotnym elementem strategii marketingowej i budowania wizerunku firmy stają się działania społecznie użyteczne. I co ważne, oprócz korzyści marketingowych są opłacalne podatkowo, także w VAT. Potwierdził to we wtorek Naczelny Sąd Administracyjny.

Czytaj też: Inwestycja w wizerunek firmy z odliczeniem VAT

Sprawa dotyczyła spółki, która jest właścicielem jednej z popularniejszych rozgłośni radiowych oraz portalu internetowego. We wniosku o interpretację podała, że uzyskuje przychody m.in. ze sprzedaży czasu reklamowego w radiu oraz przestrzeni reklamowej w portalu. W związku ze strategią marketingową spółki jako nadawcy i wydawcy odpowiedzialnego społecznie, zamierza upowszechniać działalność społecznie użyteczną. Spółka chciała się upewnić, czy w tym zakresie ma prawo do odliczenia VAT. Sama uważała, że tak, bo nabywane towary i usługi pozostają w bezpośrednim związku z upowszechnianiem i wspieraniem działalności społecznie użytecznej i mają związek z czynnościami opodatkowanymi.

Fiskus odmówił jej jednak prawa do odliczenia, z czym zgodził się następnie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie.

Rację spółce przyznał dopiero NSA. Zauważył, że opisane we wniosku działania spółki jako nadawcy mieszczą się w działalności marketingowej. A w świetle orzecznictwa – w tym unijnego – nawet jeśli aktywność przedsiębiorcy nie mieści się w działalności bezpośrednio związanej z działalnością główną, to prawo do odliczenia mogą dać też tzw. koszty ogólne.

Jak tłumaczyła sędzia NSA Maria Dożynkiewicz, poprawa wizerunku ma pośredni wpływ na podstawową działalność skarżącej. A budowa wizerunku typowego przedsiębiorcy jest kosztem ogólnym działalności gospodarczej. NSA zwrócił też uwagę na pewną niekonsekwencję fiskusa, który w kwestii prawa do kosztów podatkowych w CIT przyznał rację spółce, a odmówił jej odliczenia VAT.

Wyrok jest prawomocny.

Sygnatura akt: I FSK 1024/17.

Spadki i darowizny
Jak długo można żądać zachowku? Prawo jasno wskazuje termin przedawnienia
Praca, Emerytury i renty
Bogdan Święczkowski interweniuje u prezesa ZUS. „Problem dotyczy tysięcy osób"
Zawody prawnicze
„Sądy przekazały sprawy radcom”. Dziekan ORA o skutkach protestu adwokatów
Konsumenci
Tysiąc frankowiczów wygrywa z mBankiem. Prawomocny wyrok w głośnej sprawie
W sądzie i w urzędzie
Od 1 lipca nowości w aplikacji mObywatel. Oto, jakie usługi wprowadzono