Skarga dotyczyła odmowy zastosowania tzw. ulgi meldunkowej. Od kilku lat nie budzi wątpliwości, że praktyka organów podatkowych i wieloletnia dla niej akceptacja NSA, w tych sprawach była błędna a podatników obciążano nienależnym podatkiem. Niestety, w sprawie wyżej przywołanej, sąd uznał, że akurat w tym przypadku znów należy prawo do ulgi zakwestionować. Przy czym NSA nie zakwestionował utrwalonego poglądu dotyczącego przepisów ustawy podatkowej. Nie wskazał również, że nie były spełnione warunki do skorzystania z tej ulgi. Nie napisał o tym ani słowa. W tym przypadku uznał, że podatek jest należny dlatego, że NSA we wcześniejszym postępowaniu w sprawie tych podatników w taki właśnie sposób orzekł. Wskazał, że jego pierwotne orzeczenie na podstawie art. 153 Ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi wiąże wszystkich, również ten sam sąd. Niestety nie wspomniał o tym, że było ono błędne. W taki sposób źródłem obowiązku podatkowego przestała być ustawa podatkowa. Samoistnym źródłem tego obowiązku stał się konkretny wyrok NSA wydany przez konkretnych sędziów (….).
Zauważyć należy, że ten wcześniejszy (błędny) wyrok wydany został przez skład sędziowski w którym było 2 sędziów orzekających ponownie w sprawie. Żaden z nich nie uznał za swój obowiązek wyłączyć się z rozpoznawania skargi kasacyjnej w takich okolicznościach. Co więcej, ten sam sędzia był sprawozdawcą.
Czytaj więcej
Jak doprowadzono do tak olbrzymiej skali ilościowej i jakościowej niezgodnych z prawem wyroków sądów administracyjnych? I czy da się z tej patologii wyjść?
Zaskarżona decyzja z jednej strony wydana była w wyniku związania organu ustaleniami i oceną prawną w prawomocnym, ale błędnym wyroku. Jednak z drugiej strony - chyba dużo istotniejszej – decyzja ta nakłada podatek jaki nie wynika z ustawy podatkowej. Rażąco więc narusza ona prawo (!), co samo w sobie winno dla sędziów być oczywiste. Ponadto potwierdza to orzecznictwo NSA, np. II FSK 162/22 - Wyrok NSA z 2022-10-26.
Sędziowie rozpoznający sprawę II FSK 997/20 pominęli niemal wszystkie ciążące na nich obowiązki wyraźnie zapisane w Konstytucji i Ustawie o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (dalej: uppsa).