Dariusz Furdzik: Kodeks karny nowoczesny i racjonalny

Państwo ma obowiązek zbudowania skutecznego i spójnego systemu reakcji karnych. By móc ocenić wprowadzone zmiany, warto przyjrzeć się wszystkim.

Publikacja: 20.07.2022 07:10

Kodeks karny

Kodeks karny

Foto: Fotorzepa / Rafał Guz

Założenie Wojciecha Górowskiego („Kodeks karny śred- niowieczno-totalitarny”, „Rzeczpospolita” z 12 lipca 2022 r.), że najnowsza, przyjęta przez Sejm 7 lipca, nowelizacja kodeksu karnego miałaby, zdaniem jej autorów, prowadzić do „zmierzchu przestępczości” i „powszechnego bezpieczeństwa” jest zbyt idealistyczne i nie docenia poczucia realizmu twórców tych zmian. Lektura opinii pana mecenasa przywołuje w pamięci jedną z anegdot dotyczącą Dawida Michała Anioła. Możny obywatel Florencji miał po obejrzeniu dzieła stwierdzić: „Ładnie, ale nos krzywy”.

Czytaj więcej

Prof. Wróbel: zmiany w kodeksie karnym to symboliczne dokręcanie śruby

Niezależnie od ocen dogmatycznoprawnych, nie można zapominać, że zmiany w kodeksie karnym są również odpowiedzią na problemy praktyki, co w realiach dynamiki obrotu gospodarczego dotyczy zwłaszcza przestępczości gospodarczej.

Zwalczanie przestępczości

Nowelizacja wprowadza liczne zmiany w kodeksie karnym, ale również w kodeksie postępowania karnego i innych ustawach, odnoszące się do szeregu zagadnień i instytucji prawnych, nie tylko w zakresie określenia sankcji karnych. Wiele z tych zmian ma bardzo istotne znaczenie praktyczne.

Nawet jeżeli przestępczość w Polsce nie wykazuje istotnej dynamiki wzrostu, nie zwalnia to państwa z obowiązku zbudowania skutecznego i spójnego systemu reakcji karnych. Konsekwentnie wprowadzane zmiany w przepisach karnych mają na celu m.in. usprawnienie działań prokuratury, która od kilku lat skutecznie walczy m.in. z mafiami vatowskimi, zorganizowanymi grupami przestępczymi zajmującymi się niedozwoloną dystrybucją leków czy tzw. ustawianiem przetargów. Obecna nowelizacja ma służyć dalszemu zwiększaniu efektywności zwalczania przestępczości w tym zakresie.

Nowelizacja wprowadza istotne zmiany w zakresie tzw. zmów przetargowych, dostosowując brzmienie przepisów do konkretnych stanów faktycznych, w których ściganie sprawców zmów przetargowych na wielomilionowe kwoty było utrudnione, a czasem wręcz niemożliwe. Teraz o wiele łatwiej będzie ścigać nieuczciwych kontrahentów wchodzących w zmowy przetargowe na wielomilionowe kwoty, co ma szczególne znaczenie przy zaangażowaniu w umowy środków publicznych. Chronić się będzie wszystkie przetargi, niezależnie od tego, jaki podmiot je organizuje, a także inne niż przetarg formy zamówień publicznych.

Po zmianach, jeszcze przed formalnym otwarciem przetargu, w ramach jego przygotowań, wejście w nieuczciwe, przestępne porozumienie osób reprezentujących np. spółki chcące wziąć udział w przetargu będzie mogło spotkać się z reakcją karną. Zmiany mają też na celu wyeliminowanie patologii, gdy podmiot, formalnie pokrzywdzony, nie był zainteresowany złożeniem wniosku o ściganie. Dotyczyło to np. przetargów na wykonanie usług finansowanych z funduszy europejskich, gdy organizator przetargu, współdziałający z uczestnikami przetargu, celowo zawyżał cenę usług, wyłudzając w ten sposób dotacje. Teraz taki czyn będzie ścigany z urzędu.

Także w tzw. niegospodarności, w przypadku sprowadzenia niebezpieczeństwa wyrządzenia znacznej szkody majątkowej, wprowadzono możliwość składania wniosku o ściganie nie tylko przez pokrzywdzonego, ale także przez wspólnika spółki lub członka pokrzywdzonej spółdzielni, co poszerzy funkcję ochronną tego przepisu. Każdy członek spółdzielni będzie mógł zadbać o interesy majątkowe spółdzielni i przeciwdziałać występującym w nich nieprawidłowościom, niezależnie od tego, co zrobią władze spółdzielni, które nie zawsze są zainteresowane, z różnych powodów, inicjowaniem postępowania karnego.

Uchwalona przez Sejm ustawa wprowadza także, w celu zwiększenia ochrony interesów pokrzywdzonych, odpowiedzialność karną za uchylanie się od naprawienia szkody lub też obowiązku zadośćuczynienia za doznaną przez pokrzywdzonego krzywdę.

Nowelizacja wprowadza zróżnicowanie reakcji karnej w obszarze przestępstw gospodarczych, w uzależnieniu od wysokości szkody. Warto przy tym zaznaczyć, że wprowadzenie w marcu 2017 r. tzw. zbrodni fakturowej i podwyższenie sankcji karnej przyczyniło się do skutecznego ścigania tego rodzaju przestępczości. Grożąca kara ma zatem swoje znaczenie.

Większa skuteczność

Nikt nie ma zamiaru na podstawie zmienionych przepisów wiązać ręce sędziom i poprzez zmiany dyrektywy wymiaru kary pozbawić ich możliwości kształtowania kary. Nie jest to „średniowieczne – totalitarne” prawo, jak pan mecenas to określił. Kodeks nie karze za rzucanie czarów, jak prawo salickie, nie ustanawia legalnej teorii dowodowej. Art. 53 k.k. ma na celu wprowadzenie równowagi pomiędzy dyrektywą prewencji ogólnej i dyrektywą prewencji indywidualnej. Nie jest to zamach na sędziowski wymiar kary.

Nie można zapominać, że dyrektywy wymiaru kary mają też znaczenie prewencyjne.

Jednym z elementów dyrektyw, ale nie jedynym przecież, jest zapobiegawcze działanie sankcji karnej i „nieopłacalność” popełniania przestępstw. Nadal ustawa zobowiązuje sąd do uwzględniania okoliczności łagodzących przy wymiarze kary i zakazuje przekraczania dolegliwością kary stopnia winy sprawcy. Nie rezygnuje się też z elementów wychowawczych kary, jak twierdzi pan mecenas. Wprowadzone obecnie pojęcie „zapobiegawczego celu kary” jest szersze niż pojęcie „celu wychowawczego”, na co zwrócono uwagę w uzasadnieniu projektu. Stworzenie katalogu okoliczności łagodzących i obciążających nie jest także „ograniczeniem sprawowania wymiaru sprawiedliwości przez sąd”, a katalog taki funkcjonuje w ustawodawstwie kilkunastu krajów europejskich, np. w Austrii, Czechach, Danii, Hiszpanii, Szwecji czy we Włoszech. Katalog ten będzie miał charakter półotwarty, nie ograniczy zatem swobody działania sądu.

Analiza przykładowych okoliczności łagodzących, określonych w katalogu art. 53 k.k., nie daje podstaw do twierdzenia, aby nowelizacja zasad wymiaru kary była nastawiona na obsesyjne i surowe karanie. Zmiana przewidziana w art. 53 k.k. wpisuje się w konsekwentnie tworzony system, zmierzający do zwiększenia skuteczności ścigania. Jako okoliczność łagodzącą wskazuje się np. dobrowolne ujawnienie popełnionego przez siebie przestępstwa organowi powołanemu do ścigania przestępstw. Wprowadza to uniwersalne rozwiązanie, zgodnie z którym sprawca, który sam ujawni popełnione przestępstwo, będzie potraktowany łagodniej, co nie potwierdza tezy pana mecenasa dotyczącej rzekomego „prymitywizmu penalnego”. Także naprawienie szkody wyrządzonej przestępstwem wpłynie na złagodzenie reakcji karnej. To przykłady z katalogu okoliczności łagodzących.

Autor powołanego na wstępie artykułu zdaje się zatem pomijać fakt, że i tak w każdej sprawie karę wymierzy sąd na podstawie całokształtu okoliczności sprawy, nie zaś ustawodawca czy prokurator. Obawa odnosząca się do doprecyzowania zasad wymiaru kary jest w sposób oczywisty mocno przesadzona. Co jednak najważniejsze, dokonując oceny ustawy, warto przyjrzeć się wszystkim wprowadzonym zmianom. Wiele z nich jest odpowiedzią na postulaty praktyków wymiaru sprawiedliwości, w tym związane ze wzmocnieniem ochrony interesów pokrzywdzonego oraz prowadzeniem i rozstrzyganiem spraw dotyczących przestępstw gospodarczych.

Autor jest zastępcą dyrektora Departamentu do Spraw Przestępczości Gospodarczej Prokuratury Krajowej

Założenie Wojciecha Górowskiego („Kodeks karny śred- niowieczno-totalitarny”, „Rzeczpospolita” z 12 lipca 2022 r.), że najnowsza, przyjęta przez Sejm 7 lipca, nowelizacja kodeksu karnego miałaby, zdaniem jej autorów, prowadzić do „zmierzchu przestępczości” i „powszechnego bezpieczeństwa” jest zbyt idealistyczne i nie docenia poczucia realizmu twórców tych zmian. Lektura opinii pana mecenasa przywołuje w pamięci jedną z anegdot dotyczącą Dawida Michała Anioła. Możny obywatel Florencji miał po obejrzeniu dzieła stwierdzić: „Ładnie, ale nos krzywy”.

Pozostało 93% artykułu
Opinie Prawne
Tomasz Pietryga: Sędziowie 13 grudnia, krótka refleksja
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Prawne
Rok rządu Donalda Tuska. "Zero sukcesów Adama Bodnara"
Opinie Prawne
Rok rządu Donalda Tuska. "Aktywni w pracy, zapominalscy w sprawach ZUS"
Opinie Prawne
Rok rządu Donalda Tuska. "Podatkowe łady i niełady. Bez katastrofy i bez komfortu"
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Prawne
Marcin J. Menkes: Ryzyka prawne transakcji ze spółkami strategicznymi