Katarzyna Bilewska o doborze członków rad nadzorczych spółek Skarbu Państwa

Nie każda spółka, w której akcje ma Skarb Państwa, podlega przepisom określającym wymogi konieczne do zasiadania w radach nadzorczych. Nie oznacza to jednak dowolności w doborze jej członków – przekonuje prawniczka.

Publikacja: 13.10.2016 09:30

Katarzyna Bilewska o doborze członków rad nadzorczych spółek Skarbu Państwa

Foto: 123RF

Obecnie trwa dyskusja na temat kwalifikacji, jakie powinny posiadać osoby zasiadające w radach nadzorczych spółek, w których wiodącym akcjonariuszem jest Skarb Państwa. Przywoływane są przepisy Rozporządzenia Rady Ministrów z 7 września 2004 r. w sprawie szkoleń i egzaminów dla kandydatów na członków rad nadzorczych spółek, w których Skarb Państwa jest jedynym akcjonariuszem (Dz.U. nr 198, poz. 2038, „Rozporządzenie") wprowadzone na podstawie Ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji z 30 sierpnia 1996 r. (tj. Dz.U. z 2016 r., poz. 1174; „Ustawa"). Przepisy te mają zastosowanie jedynie w określonych sytuacjach i nie dotyczą wszystkich spółek, w których akcjonariuszem – nawet wiodącym – jest Skarb Państwa.

Profesjonalny nadzór

Ustawa i Rozporządzenie stanowią, że kandydat na członka rady nadzorczej powinien ukończyć studia wyższe i zdać stosowny egzamin (chyba że posiada stopień naukowy doktora habilitowanego nauk prawnych lub ekonomicznych, jest radcą prawnym, adwokatem lub biegłym rewidentem) (art. 12 ust. 1 ustawy, § 3, 5 Rozporządzenia). Wymóg ten stosuje się jednak – tylko do rad nadzorczych spółek, w których Skarb Państwa jest jedynym akcjonariuszem, a zatem posiada 100 proc. akcji w kapitale zakładowym, oraz do spółek o szczególnym znaczeniu dla gospodarki państwa, ujętych w stosownym rozporządzeniu Rady Ministrów (art. 1 a ust. 4 w zw. z ust. 1 Ustawy). Członkowie rad nadzorczych spółek, w których Skarb Państwa jest tylko jednym z akcjonariuszy, nie podlegają tym warunkom.

Nie oznacza to dowolności w doborze członków rady nadzorczej spółki akcyjnej, a kwestie kwalifikacji wymaganych od nadzorców należy ustalać z uwzględnieniem wykładni systemowej Kodeksu spółek handlowych, który powierza radzie nadzorczej wyłączne prawo nadzoru nad spółką we wszystkich obszarach jej działalności (art. 382 § 1 k.s.h.).

Rezygnacja z indywidualnego nadzoru akcjonariuszy i przekazanie kompetencji nadzorczych radzie nadzorczej jest podyktowane m.in. zamiarem ustawodawcy zapewnienia prawidłowej kontroli nad sprawami spółki akcyjnej. Ze względu na swoją rolę, wynikającą z przepisów Kodeksu spółek handlowych, rada nadzorcza powinna działać profesjonalnie, a jej członkowie powinni posiadać kompetencje do sprawowania czynności nadzorczych w danej spółce. Są oni bowiem zobowiązani do przestrzegania, w toku podejmowanych działań, dalej idącej niż przeciętna, wynikającej z zawodowego charakteru działalności, staranności (art. 483 § 2 k.s.h.). Dobór członków rady nadzorczej powinien uwzględniać ich wykształcenie, doświadczenie zawodowe i znajomość branży, w której spółka działa, tak aby istniało co najmniej wysokie prawdopodobieństwo, że podołają oni obowiązkom wynikającym ze sprawowania nadzoru. Dobre Praktyki spółek notowanych na GPW wprost rekomendują, aby członkowie rad nadzorczych spółek publicznych reprezentowały „wysokie kwalifikacje i doświadczenie" (Rekomendacja I.R.1). Jest także dopuszczalne, aby statut spółki akcyjnej doprecyzował kwalifikacje członka rady nadzorczej, wprowadzając szczególne dla danej spółki wymogi w zakresie wykształcenia czy doświadczenia (art. 304 § 4 k.s.h.).

Powołanie do rady nadzorczej stanowi zasadniczo prerogatywę akcjonariuszy (art. 385 k.s.h.), ale nie jest wykonywane dowolnie i podlega weryfikacji przez sąd.

Sądowa kontrola kwalifikacji

Sąd może stwierdzić nieważność uchwały walnego zgromadzenia dotyczącej powołania określonej osoby na członka rady nadzorczej w przypadku jej sprzeczności z prawem, np. z wymogami Rozporządzenia, o ile się je stosuje (art. 425 k.s.h.) lub też uchylić uchwałę, gdy narusza ona statut, dobre obyczaje, godzi w interes spółki lub ma na celu pokrzywdzenie akcjonariusza (art. 422 k.s.h.). Nie działa jednak z urzędu, lecz wskutek powództwa uprawnionej osoby i to wniesionego w odpowiednim terminie (członka zarządu, rady nadzorczej, tych organów działających in gremio, akcjonariuszy spełniających określone warunki, art. 422 § 2, 424, 425 § 2 i 3 k.s.h.) i dopiero wyrok uwzględniający powództwo pozbawia wadliwą uchwałę skuteczności (por. Uchwała (7) SN z 28 września 2013 r., III CZP 13/13, Biul. SN 2013, Nr 9). Powołanie do rady nadzorczej osoby nieposiadającej odpowiednich kompetencji do nadzorowania danej spółki może być ocenione jako sprzeczne z dobrymi obyczajami, a także naruszające interes spółki, gdy zaś specyficzne wymagania ustanawia statut – także statut spółki akcyjnej. Wymaga to jednak oceny indywidualnej kompetencji danego członka rady nadzorczej w danej spółce i nie można tu stosować kryteriów automatyzmu, np. związanego z rodzajem wykształcenia.

Uchwałę o powołaniu, jako podstawę wpisu danej osoby jako członka rady nadzorczej do rejestru przedsiębiorców KRS, weryfikuje z urzędu sąd rejestrowy, który jest uprawniony do badania wpływu naruszeń prawa i statutu na treść uchwały (por. uchw. SN z 20 stycznia 2010 r., III CZP 122/09, OSNC 2010, Nr 7–8, poz. 107; por. także uchw. SN z 6 czerwca 2012 r., III CZP 22/12, MoP 2012, Nr 13).

Nawet gdyby nie doszło do wniesienia powództwa o stwierdzenie nieważności lub uchylenie uchwały, to sąd rejestrowy jest uprawniony i zobligowany do zbadania jej prawidłowości na podstawie art. 23 ustawy o KRS i może odmówić wpisu danych członka rady nadzorczej do rejestru przedsiębiorców, o ile nie spełnia on wymogów prawa i statutu, które stawia się członkom rad nadzorczych danej spółki.

Katarzyna Bilewska jest profesorem w Katedrze Prawa Handlowego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego

Obecnie trwa dyskusja na temat kwalifikacji, jakie powinny posiadać osoby zasiadające w radach nadzorczych spółek, w których wiodącym akcjonariuszem jest Skarb Państwa. Przywoływane są przepisy Rozporządzenia Rady Ministrów z 7 września 2004 r. w sprawie szkoleń i egzaminów dla kandydatów na członków rad nadzorczych spółek, w których Skarb Państwa jest jedynym akcjonariuszem (Dz.U. nr 198, poz. 2038, „Rozporządzenie") wprowadzone na podstawie Ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji z 30 sierpnia 1996 r. (tj. Dz.U. z 2016 r., poz. 1174; „Ustawa"). Przepisy te mają zastosowanie jedynie w określonych sytuacjach i nie dotyczą wszystkich spółek, w których akcjonariuszem – nawet wiodącym – jest Skarb Państwa.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Opinie Prawne
Jacek Czaja: Lustracja zwycięzcy konkursu na dyrektora KSSiP? Nieuzasadnione obawy
Opinie Prawne
Jakubowski, Gadecki: Archeolodzy kontra poszukiwacze skarbów. Kolejne starcie
Opinie Prawne
Marek Isański: TK bytem fasadowym. Władzę w sprawach podatkowych przejął NSA
Opinie Prawne
Tomasz Pietryga: Rząd Tuska w sprawie KRS goni króliczka i nie chce go złapać
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Opinie Prawne
Tomasz Pietryga: Czy tylko PO ucywilizuje lewicę? Aborcyjny happening Katarzyny Kotuli