Nie tylko szlachetni stosują przepisy prawa; jeżeli ktoś mniej etyczny postanowi wyplątać się z niekorzystnej umowy, to – dość paradoksalnie – przepisy zmienionej ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (ustawa) mogą mu w tym bardzo pomóc.
Zacznijmy jednak od początku, czyli od syntetycznego przedstawienia okoliczności towarzyszących noweli do ustawy, ostatecznie uchwalonej przez Sejm 25 czerwca 2009 r. Obecnie, oczekując na podpis prezydenta RP, zmierzamy z półtorarocznym opóźnieniem do zakończenia procesu dostosowania regulacji wewnętrznej do dyrektywy 2005/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 26 października 2005 r. w sprawie przeciwdziałania korzystaniu z systemu finansowego w celu prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu (DzUrz UE L 309 z 25 listopada 2005 r.; III dyrektywa) oraz dyrektywy Komisji 2006/70/WE ustanawiającej środki wykonawcze do III dyrektywy w odniesieniu do definicji osoby zajmującej eksponowane stanowisko polityczne, a także w odniesieniu do technicznych kryteriów stosowania uproszczonych zasad należytej staranności wobec klienta oraz wyłączenia z uwagi na działalność finansową prowadzoną w sposób sporadyczny lub w bardzo ograniczonym zakresie (DzUrz UE L 214/29 z 4 sierpnia 2006 r.).
[srodtytul]Wymowne liczby[/srodtytul]
Szanując to, co już zostało osiągnięte, trzeba jasno stwierdzić, że w dużej mierze w Polsce dominuje minimalistyczne podejście do zjawiska prania pieniędzy.
Liczby są bezwzględne. W 2008 r., zgodnie z informacją roczną generalnego inspektora informacji finansowej (GIIF), do Departamentu Informacji Finansowej wpłynęło zaledwie 1815 zawiadomień opisujących transakcje podejrzane, w tym 96,11 procent z nich pochodziło od banków. Z kolei 55,5 procent zawiadomień przesłało sześć banków. Dla porównania w całym 2008 r. towarzystwa ubezpieczeniowe poinformowały o czterech transakcjach podejrzanych (tzw. SAR), a firmy leasingowe o trzech. Nieodparcie prowadzi to do konkluzji, że na serio z praniem pieniędzy walczy w sektorze prywatnym sześć instytucji finansowych.