Ministerstwo Sprawiedliwości analizuje, czy obecny model dochodzenia do zawodu sędziego jest efektywny i czy powinien być utrzymany.
Punktem zwrotnym w odejściu od modelu praktycznego kształcenia sędziego przez doświadczonego sędziego-patrona, złożenia egzaminu sędziowskiego i mianowania na asesora był wyrok TK z 24.10.2007 r. (SK 7/06), który wszedł w życie 6.05.2009 r. Często podnosi się, że wyrok ten zmusił ustawodawcę do przyjęcia modelu mianowania na pierwsze stanowisko sędziowskie bez okresu próby. Wydaje się, że taka wykładnia nie jest jednoznaczna.
Trybunał stwierdził jedynie, że: „regulacja ustawowa, zgodnie z którą asesor jest w zakresie orzekania niezawisły i podlega tylko Konstytucji oraz ustawom, stanowi jedynie deklarację, która nie zapewnia realnej i efektywnej niezawisłości wymaganej przez Konstytucję. Muszą jej towarzyszyć? szczególne rozwiązania prawne odnoszące się? do praktycznego zapewnienia przestrzegania poszczególnych elementów pojęcia niezawisłości. W szczególności niedopuszczalne jest: uzależnienie asesora od MS, brak określenia ram czasowych powierzenia asesorom funkcji sędziowskich, eliminacja udziału KRS w procedurze powierzania asesorowi czynności sędziowskich, uzależnienie od kolegium sądu okręgowego oraz od sędziego konsultanta, brak gwarancji apolityczności asesorów".
W środowisku sędziowskim nie były wyrażane wątpliwości o zależności asesorów od wpływu czynników zewnętrznych. Ponadto nie są znane przypadki naruszania niezawisłości sędziowskiej asesorów. Sama instytucja asesora jako osoby sprawującej wymiar sprawiedliwości na próbę zakwestionowana nie została. W konsekwencji przyjęta przez Sejm 26.01.2009 r. ustawa o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury (DzU nr 26, poz. 157) zlikwidowała instytucję asesora sądowego. Nie można się tym samym zgodzić z poglądami, jakoby ewentualne przywrócenie asesury wymagało nowelizacji konstytucji. Kwestia ta jednak wymaga pogłębionej analizy konstytucyjnej.
Zmiana modelu
Zniesienie instytucji asesora zbiegło się w czasie z odejściem od dotychczasowego modelu kształcenia wstępnego sędziów. Zgodnie bowiem z ustawą aplikacja sędziowska składa się z dwóch etapów: aplikacji ogólnej oraz specjalistycznej. W czasie aplikacji ogólnej aplikanci uczestniczą w cyklach zajęć dydaktycznych w KSSiP, odbywają praktykę w sądach i prokuraturach, piszą sprawdziany i uzyskują za to noty. Na podstawie ocen ustalana jest lista kwalifikacyjna najlepszych. Aplikacja ogólna jest obowiązkowym etapem aplikacji specjalistycznej – sędziowskiej lub prokuratorskiej.