Przypomnieć należy, że dziekan otrzymuje w chwili obecnej przeszło 150.000 zł rocznie, a pozostali członkowie prezydium ponad 130.000 zł rocznie. Dyskusja koncentrowała się jednak wokół wysokości tychże diet, pomijając znacznie bardziej intrygującą kwestię podstawy prawnej przyznawania diet samorządowych.
W chwili obecnej diety są przyznawane uchwałami prezydium Okręgowej Rady Adwokackiej w Warszawie, tj. członkowie prezydium podejmują sami decyzje o przyznaniu dla siebie diet i o ich wysokości. Do chwili obecnej nikt nie pokusił się o ocenę legalności takiego trybu, który pozostaje także poza kontrolą Ministra Sprawiedliwości. Otrzymuje on jedynie uchwały okręgowych rad adwokackich, a nie prezydium tychże rad- Ministerstwo nie ma więc możliwości ich kwestionowania.
Na wstępie zauważyć należy, że nie ma przepisu w ustawie prawo o adwokaturze (poa), który by wprost regulował sprawę diet członków prezydium ORA, czy innych działaczy samorządowych. Jedyna wzmianka w poa dotyczy wynagrodzeń wizytatorów. Zasady ich wynagradzania określa Naczelna Rada Adwokacka odrębnym regulaminem (art. 58 ust. 12 pkt d poa).
Zastanowić się powinno w tej sytuacji, czy uprawnienie do ustalenia diet nie wynika z przepisów ogólnych, regulujących uprawnienia okręgowych rad adwokackich i prezydiów rad. W rzeczy samej podstawowym organem samorządu adwokackiego są okręgowe rady adwokackie, którym ustawa przyznaje domniemanie kompetencji w sprawach samorządowych (art. 44 ust. 1 poa). Niemniej jednak kompetencje te muszą być przyznane w ustawie. Organy samorządu adwokackiego należą bowiem do szeroko rozumianej administracji publicznej. W myśl więc art. 7 Konstytucji RP oraz art. 6 k.p.a. mogą działać jedynie na podstawie i w granicach prawa. Zadania samorządu adwokackiego są opisane w art. 3 poa. W myśl tego przepisu samorząd adwokacki ma m.in. tworzyć warunki do wykonywania adwokackiej profesji, reprezentować adwokaturę i chronić jej prawa, oraz sprawować zarząd nad majątkiem adwokatury i rozporządzać nim. Jak się wydaje, chodzi o rozporządzanie majątkiem na cele związane z interesem ogółu adwokatów, a nie na rzecz poszczególnych działaczy samorządowych. Tak daleko idących uprawnień nie ma jednak z całą pewnością prezydium ORA, które zgodnie z ustawą może zajmować się jedynie przygotowaniem obrad ORA (art. 43 ust. 2 poa). Identycznie kompetencje prezydium są uregulowane w "Regulaminie organizacji i funkcjonowania okręgowych rad adwokackich", uchwalonym przez Naczelną Radę Adwokacką.
W tej sytuacji nasuwa się wniosek, że ani okręgowe rady adwokackie, ani tym bardziej ich prezydia nie są uprawnione do przyznawania diet swoim członkom.