Podatek od towarów i usług jako podatek obrotowy jest najbardziej związany obecnie z codziennym obrotem gospodarczym, co powoduje, iż jest on na bieżąco przystosowywany do najnowszych trendów w gospodarce. Specyfika tej należności publicznoprawnej objawia się w założeniu, iż nie powinna ona obciążać tych podatników uczestniczących w obrocie towarami i usługami, którzy nie są ich ostatecznymi odbiorcami. Ciężarem ekonomicznym tego podatku powinien być bowiem obciążony ostateczny beneficjent, czyli konsument jako odbiorca towaru lub usługi na ostatnim etapie obrotu gospodarczego.
Uwolnić od kosztów
Powyższa zasada w podatku od towarów i usług (tzw. zasada neutralności) wyrażana jest poprzez prawo do odliczenia podatku naliczonego. Niniejsza należność publicznoprawna nie jest jego obciążeniem ekonomicznym. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w swoim orzecznictwie wielokrotnie podkreślał, że prawo do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego zostało wprowadzone po to, aby uwolnić przedsiębiorcę od kosztów podatku zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej.
Jak wskazywano w orzeczeniach, „wspólny system podatku od towarów i usług gwarantuje w ten sposób, iż wszelka działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu lub rezultatu, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny pod warunkiem, że działalność ta podlega temu podatkowi" – wyrok Trybunału z 15 stycznia 1998 roku, sygn. akt C-37/95 (Belgische Staat vs. Ghent Coal Terminal NV, opubl. Legalis). Orzecznictwo Trybunał Sprawiedliwości UE podnosi w swoich tezach, że prawo do odliczenia podatku naliczonego będące wyrazem zasady neutralności powinno być realizowane natychmiast, zatem ewentualne ograniczenia tym zakresie przewidziane przez ustawodawstwo państwa członkowskiego jako naruszające zasadę neutralności są sprzeczne z ogólnymi wymogami wspólnego systemu od wartości dodanej wynikającymi z nowej dyrektywy.
W związku z powyższym zasada neutralności wyraża się również w wyrażonym wyraźnie momencie powstania prawa do odliczenia, tj. w momencie, gdy podatek, który podlega odliczeniu, staje się wymagalny. Natomiast przesunięcie w czasie możliwości odliczenia podatku przez podatnika skutkowałoby przerzuceniem na podatnika finansowania Skarbu Państwa w tym okresie, co oznaczałoby, że podatek ten nie jest już neutralny dla podatnika. Z prawa do odliczenia podatnik powinien skorzystać niezwłocznie w odniesieniu do całej kwoty podatku naliczonego przy zakupach.
Warto zaznaczyć, że składową zasady neutralności jest nie tylko zasada odliczenia podatku, ale także zasada zwrotu nadwyżki podatku naliczonego na dobro podatnika. W przepisach polskiej ustawy o podatku od towarów i usług terminy zwrotu wynoszą co do zasady 60 dni, co oznacza de facto finansowanie się państwa środkami podatników. Powoduje to w praktyce, iż organy podatkowe nadużywają czasami swojego władztwa w zakresie zwrotu podatku nadwyżki podatku należnego podatnikom. W toku działalności prawie każdy przedsiębiorca stykał się z problemem braku lub dużego opóźnienia w zwrocie należnego podatku od towarów i usług.