Wyzwania minionego dwudziestolecia związane z dynamicznym rozwojem rynku branży elektronicznej oraz wciąż rosnące oczekiwania konsumentów odnośnie do powszechnego i nieograniczonego dostępu do dóbr kultury stały się podstawą do globalnej debaty na temat legalizacji tzw. kopiowania na własny użytek. ?W wyniku tej debaty w 31 krajach dopuszczono możliwość kopiowania treści chronionych prawem autorskim oraz ustanowiono system rekompensat dla uprawnionych do kopiowanych utworów (tzw. opłaty od czystych nośników).
System rekompensat za kopiowanie utworów w ramach tzw. dozwolonego użytku prywatnego zapoczątkowany przez poszczególne kraje europejskie (Niemcy w 1965 r., Austrię w 1980 r., Szwajcarię w 1992 r., Danię w 1993 r., Belgię i Polskę w 1994 r.) obowiązuje obecnie w 23 z 28 krajów Unii Europejskiej. Poza Europą system ten szczególnie dynamicznie rozwija się w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Japonii, Rosji, Paragwaju, Ekwadorze i Peru.
Za co i ile się należy
Systemowe rozwiązania prawne poszczególnych krajów różnią się w zakresie kategorii urządzeń i nośników podlegających opłacie, zasad ustalania wysokości stawek opłat, podmiotów zobowiązanych do ich uiszczania, metod sprawozdawczości i kontroli płatników.
Podstawą ustanawiającą opłaty w Unii Europejskiej jest art. 5 ust. 2 lit. b) dyrektywy 2001/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 22 maja 2001 r. w sprawie harmonizacji niektórych aspektów praw autorskich i pokrewnych w społeczeństwie informacyjnym. Zezwala on na ustanowienie w państwach członkowskich UE legalnego kopiowania na użytek własny pod warunkiem uzyskania przez uprawnionych rekompensaty za szkodę poniesioną z tego tytułu. Szacuje się, że w 2011 r. wpływy z opłat z tego tytułu wyniosły ponad 510 mln euro, natomiast w 2012 r. ponad 379 mln euro (według danych z raportu „International Survey on Private Copying", Law&Practice 2012 i 2013 r., WIPO).
W systemach europejskich opłaty ponoszą producenci i importerzy (czasem także sprzedawcy i hurtownicy, jeżeli nie mogą wskazać importera) urządzeń i nośników. Opłaty pobierane są przez uprawnione organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub podmioty powołane przez organ państwowy bądź ustawodawcę.