Alibaba, chiński odpowiednik e-handlowego giganta Amazon, zbiera siły do debiutu giełdowego w USA. Amerykańska giełda dlatego, że umożliwia IPO w postaci tzw. dual stock listing, czyli akcjonariatu podzielonego na zwykłych graczy i główny zarząd firmy, w rękach którego pozostaje decydujący głos w najważniejszych sprawach dotyczących strategii firmy.
Znamy już parkiet
W Chinach taki sposób podziału giełdowej własności nie byłby możliwy. Alibaba pierwotnie liczyła się z debiutem na parkiecie w Hong Kongu, ale tamtejsza giełda nie pozwala na taką strukturę praw własności do akcji. Co innego Nowy Jork. Dwa główne parkiety najważniejszego dla amerykańskiej giełdy miasta czekały na ostateczną decyzję imperium przedsiębiorcy Jacka Ma. Ostateczny wyór padł na parkiet NYSE.
Wiadomo, że akcje zostaną opisane skrótem „BABA". Perspektywa przyjęcia akcji chińskiego giganta to ogromne wyróżnienie dla parkietu NYSE. Wcześniejsze debiuty firm technologicznych trafiały na konkurencyjną giełdę Nasdaq, a wejście Alibaby mogłoby oznaczać największe w historii otwarcie firmy z branży IT w historii parkietu NYSE.
Szacunki zysku z IPO