Twórca Biedronki i Żabki

Jacek Roszyk od 15 lat pracuje w branży handlowej. Rozwijał dzisiejszych potentatów rynku – sieci Biedronka i Żabka

Publikacja: 29.11.2010 00:05

Jacek Roszyk na rozwijaniu sieci handlowych zna się jak mało kto

Jacek Roszyk na rozwijaniu sieci handlowych zna się jak mało kto

Foto: Fotorzepa, Szymon Łaszewski Szymon Łaszewski

Ma dopiero 38 lat, a na koncie sporo sukcesów. Pracował przy powstawaniu dwóch znanych w Polsce sieci handlowych, czyli Biedronki i Żabki. Udało mu się przetrwać zmiany właścicieli.

Jacek Roszyk jest z wykształcenia ekonomistą, doktorat zrobił na poznańskim Uniwersytecie Ekonomicznym. Początki jego kariery zawodowej związane są z interesami znanego biznesmena Mariusza Świtalskiego, który na handlu zbił fortunę. W latach 1995 – 1998 Roszyk pracował dla niego nad rozwojem sieci Biedronka. Wtedy pukano się w głowę – na betonowej posadzce towary sprzedawano wprost z palet i kartonów, ale tanio. Dzisiaj wiele osób przyznaje, że lokalizacje sklepów często były chybione, ale najważniejsze było, żeby sieć szybko rosła. To się Roszykowi na pewno udało, a Biedronka szybko zmieniła właściciela. Nowym została grupa Jeronimo Martins, która jeszcze przyśpieszyła rozwój i dzisiaj to lider handlu detalicznego w Polsce.

Po sprzedaży firmy Roszyk został ze Świtalskim, który pozyskane pieniądze zainwestował w kolejną sieć. Tym razem w sklepy osiedlowe Żabka, niemal wprost skopiowane z amerykańskiego 7-Eleven. Znów chwyciło – Roszyk pracował przy rozwoju sieci od 1998 r., dwa lata później został już jej dyrektorem finansowym, a prezesem w 2006 r.

Wydawało się, że nie na długo. W tym samym roku rozpoczęły się przymiarki do sprzedaży Żabki. Długo murowanym kandydatem wydawał się państwowy Ruch, ale ostatecznie kupił ją czesko-słowacki fundusz Penta Investments. Od razu ruszyły spekulacje, kto zastąpi Roszyka na stanowisku, a Penta dość szybko – choć nieoficjalnie – zaczęła chwalić prezesa.

Sam Roszyk wymijająco i do dzisiaj powtarza, że zmiana jest wpisana w kod DNA jego firmy, będąc jednocześnie jedyną niezmienną rzeczą w organizacji. Stanowisko obronił, co nie było chyba trudne. Jego zasług nie da się zakwestionować.

Sprzedaż sieci z metra kwadratowego wzrosła o ponad 50 proc., a ten wskaźnik plasuje ją w ścisłej czołówce branży. Zysk zwiększył niemal czterokrotnie z 29,9 mln zł w 2005 r. do 105 mln zł w ubiegłym.

Rozwijała się także sieć – przez ten czas pojawiło się ponad 700 nowych sklepów Żabka, dodatkowo z sukcesem wprowadził na rynek kolejną sieć Freshmarket. Już w rok od otwarcia pierwszego sklepu pojawiły się zyski.

Roszyk przyznaje, że choć praca go zajmuje, to stara się działać na rzecz społeczności lokalnej, wspierając zwłaszcza projekty edukacyjne. Wspomaga macierzysty Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, prowadzi gościnne wykłady oraz zajęcia dla studentów studium podyplomowego.

Ma dopiero 38 lat, a na koncie sporo sukcesów. Pracował przy powstawaniu dwóch znanych w Polsce sieci handlowych, czyli Biedronki i Żabki. Udało mu się przetrwać zmiany właścicieli.

Jacek Roszyk jest z wykształcenia ekonomistą, doktorat zrobił na poznańskim Uniwersytecie Ekonomicznym. Początki jego kariery zawodowej związane są z interesami znanego biznesmena Mariusza Świtalskiego, który na handlu zbił fortunę. W latach 1995 – 1998 Roszyk pracował dla niego nad rozwojem sieci Biedronka. Wtedy pukano się w głowę – na betonowej posadzce towary sprzedawano wprost z palet i kartonów, ale tanio. Dzisiaj wiele osób przyznaje, że lokalizacje sklepów często były chybione, ale najważniejsze było, żeby sieć szybko rosła. To się Roszykowi na pewno udało, a Biedronka szybko zmieniła właściciela. Nowym została grupa Jeronimo Martins, która jeszcze przyśpieszyła rozwój i dzisiaj to lider handlu detalicznego w Polsce.

Opinie Ekonomiczne
Maciej Miłosz: Z pustego i generał nie naleje
Opinie Ekonomiczne
Polscy emeryci wracają do pracy
Opinie Ekonomiczne
Żeby się chciało pracować, tak jak się nie chce
Opinie Ekonomiczne
Paweł Rożyński: Jak przekuć polskie innowacje na pieniądze
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Opinie Ekonomiczne
Dlaczego warto pomagać innym, czyli czego zabrakło w exposé ministra Sikorskiego
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne