Kreatywna księgowość ma się dobrze

Informacja o tym, że przez 20 lat japoński Olympus fałszował sprawozdania finansowe, wcisnęła mnie w fotel

Publikacja: 14.11.2011 02:43

Kreatywna księgowość ma się dobrze

Foto: Bloomberg

Skandal Olympusa wybuchł dziesięć lat po tym, gdy za sprawą amerykańskiego koncernu energetycznego Enronu pojęcie tzw. kreatywnej księgowości, czyli fałszowania sprawozdań finansowych, by poprawić wyniki firmy, zaczęło być odmieniane przez wszystkie przypadki.

Następstwem skandalu z amerykańskim koncernem energetycznym i ujawnionego podobnego skandalu w firmie WorldCom było uchwalenie w 2002 roku przez Kongres USA ustawy Sarbanes-Oxley (podnosiło wymogi co do jakości sprawozdań finansowych oraz dotyczące kontroli wewnętrznej).

A Enron stał się symbolem zamierzonego oszustwa.

O japońskim producencie kamer i aparatów fotograficznych i jego stratach sporo pisze się od miesiąca. Pierwszym powodem tego zainteresowania było odwołanie prezesa firmy, któremu zarzucono, że przepłacał w operacjach przejęć. Od tego czasu kurs akcji spółki spadł już o blisko 80 proc.

Teraz Olympus się przyznał, że przez zabiegi księgowe od lat ukrywał straty z inwestycji. Jest to o tyle ciekawe, że przed dekadą po pęknięciu bańki internetowej Olympus dokonał wielkich odpisów związanych z inwestycjami i wówczas się wydawało, że zaszłości zostały wyczyszczone.

Firma opóźniła publikację raportu kwartalnego, giełda w Tokio zaś zagroziła usunięciem akcji spółki z notowań, jeżeli sprawozdanie, nie zostanie opublikowane do 14 grudnia.

Giełdowe kłopoty Olympusa to nie wszystko. Firma znalazła się w orbicie zainteresowania nadzoru giełdowego, policji oraz prokuratury i musi się liczyć z tym, że jego menedżerom zostaną postawione zarzuty kryminalne.

Jakby tego było mało, o Olympusie i konieczności przywrócenia zaufania inwestorów do sprawozdań japońskich spółek mówił w piątek na konferencji prasowej premier Japonii. Bezpośrednie zainteresowanie premiera skandalem pokazuje, jak poważna jest sprawa. Zagraniczni inwestorzy już teraz twierdzą, że skandal będzie miał negatywny wpływ na ich inwestycje w japońskie akcje.

Gdzie Rzym, a gdzie Krym – może ktoś zapytać, zastanawiając się, jaki związek japoński skandal może mieć z pozostałymi rynkami finansowymi, w tym z naszym. Ale związek jest – historia Olympusa pokazuje jak wielka jest pokusa, by zabiegami i sztuczkami księgowymi poprawiać sprawozdania finansowe firm. Dla tej pokusy granice nie istnieją.

Autor jest publicystą ekonomicznym

Skandal Olympusa wybuchł dziesięć lat po tym, gdy za sprawą amerykańskiego koncernu energetycznego Enronu pojęcie tzw. kreatywnej księgowości, czyli fałszowania sprawozdań finansowych, by poprawić wyniki firmy, zaczęło być odmieniane przez wszystkie przypadki.

Następstwem skandalu z amerykańskim koncernem energetycznym i ujawnionego podobnego skandalu w firmie WorldCom było uchwalenie w 2002 roku przez Kongres USA ustawy Sarbanes-Oxley (podnosiło wymogi co do jakości sprawozdań finansowych oraz dotyczące kontroli wewnętrznej).

Opinie Ekonomiczne
RPP tnie stopy. Adam Glapiński ruszył z pomocą Karolowi Nawrockiemu
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof A. Kowalczyk: Nie należało ciąć stóp przed wyborami
Opinie Ekonomiczne
Aleksandra Ptak-Iglewska: Program „kawalerka minus” zmiecie kandydata na prezydenta?
Opinie Ekonomiczne
Jak zaprząc oszczędności do pracy na rzecz konkurencyjnej gospodarki
Opinie Ekonomiczne
Blackout, czyli co naprawdę się stało w Hiszpanii?
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku