Reklama
Rozwiń
Reklama

Koniec ery kanapy i programu TV

Coraz więcej Polaków nie ma w domu telewizora. Jeszcze parę lat temu takie osoby uważane byłyby za dziwaków, dzisiaj są znakiem czasów.

Publikacja: 29.05.2015 07:30

Michał Duszczyk

Michał Duszczyk

Foto: Fotorzepa, Waldemar Kompala Waldemar Kompala

W dobie komputerów, smartfonów, tabletów oraz wszechobecnego internetu odbiorniki TV stają się zwyczajnie zbędne. Odczuli to już ich producenci. Według danych Deloitte, w 2011 r. globalna wartość sprzedaży telewizorów sięgała 115 mld dol. W 2014 r. było to już tylko 105 mld dol. Rozwój nieograniczonego dostępu do sieci doprowadził do zmiany wielu zwyczajów konsumenckich, które mocno odczuwają również tradycyjni nadawcy telewizyjni. Wyrasta im konkurencja w postaci takich e-serwisów streamingowych, jak Netflix czy Hulu. To dlatego starają się maksymalnie dostosować do oczekiwań swoich klientów. Stąd więc cieszący się zainteresowaniem pomysł, by widzowie płacili operatorom kablówek tylko za te programy, które chcą oglądać. Nadawcy właściwie wyjścia nie mają, bo rynek TV jest coraz bardziej konkurencyjny. Za sześć lat działać ma na nim aż 15 mld różnego rodzaju urządzeń zdolnych odtwarzać wideo, a liczba subskrybentów internetu mobilnego sięgnie 8 mld. I to właśnie z internetem muszą dziś operatorzy konkurować. Zadanie nie jest proste. Z badań wynika, że 61 proc. Polaków ogląda wideo online co najmniej raz w tygodniu. To nawet więcej niż u takich cyfrowych pionierów, jak Wielka Brytania czy Korea Płd. Coraz więcej czasu poświęcamy na oglądanie filmów, które sami sobie wybierzemy i wyświetlimy w dowolnej porze i miejscu. Zasiadanie na kanapie przed ekranem telewizora z programem w ręku, by sprawdzić godzinę, o której nadany zostanie nasz ulubiony serial, przechodzi do historii. Przyszłością jest VOD. Szacuje się, że w 2020 r. nawet połowa treści TV będzie oglądana przez widzów właśnie w postaci wideo na zamówienie. Wygoda wygodą, ale minus jest taki, że za transmisje tego typu trzeba płacić. Dla firm emitujących płatny kontent nadchodzą więc złote lata. Głównie dzięki emisji takich treści przychody branży TV w ciągu kilku lat mają skoczyć o 40 proc.

RP.PL i The New York Times w pakiecie za 199zł!

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Month - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskujesz:

- Roczny dostęp do The New York Times, w tym do- News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

- RP.PL- twoje rzetelne i obiektywne źródło najważniejszych informacji z Polski i świata z dodatkową weekendową porcją błyskotliwych tekstów, wnikliwych analiz i inspirujących rozmów w ramach magazynu PLUS MINUS.

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Europejska innowacyjność potrzebuje Europy
Opinie Ekonomiczne
Lis w kurniku: chińska ekspansja wymusza wyprzedaże i cięcia cen aut
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Kilka myśli z okazji Dnia Niepodległości
Opinie Ekonomiczne
Mikołaj Raczyński: Okno możliwości dla Polski
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: O co chodzi z tym Tajwanem?
Materiał Promocyjny
eSIM w podróży: łatwy dostęp do internetu za granicą, bez opłat roamingowych
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama