Ministrowie finansów UE w trakcie posiedzenia on-line porozumieli się 20 grudnia 2023 r., co do modyfikacji odmrożonych reguł fiskalnych w części dotyczącej redukcji zadłużenia po Covidzie. Benchmarkowe parametry dyscypliny fiskalnej z Traktatów Europejskich, czyli limit długu 60 proc. PKB oraz deficyt fiskalny na poziomie maksimum 3 proc. PKB, pozostały nie zmienione. Realistycznie zrezygnowano natomiast z trudnego do osiągniecia w obecnych warunkach wymogu redukcji nadwyżki długu powyżej 60 proc. PKB w tempie 5 proc. rocznie.
Ocena tego, czy redukcja długu przebiega zgodnie z czteroletnim planem konsolidacji fiskalnej będzie opierać się na benchmarku w postaci zaakceptowanego rocznego limitu wydatków. Kraje będą indywidualnie negocjować plany dostosowań fiskalnych z Komisją Europejską, co przy poszanowaniu ogólnie obowiązujących ram fiskalnych zapewni dostosowaniom większą dozę elastyczności.
Kraje, gdzie dług jest większy niż 90 proc. PKB, muszą redukować zadłużenie w tempie 1 pkt proc. PKB rocznie. W przedziale długu 60-90 proc. PKB - w tempie 0,5 pkt proc. PKB rocznie. Okres dostosowań fiskalnych będzie mógł sięgać nawet siedmiu lat, o ile prowadzone będą reformy i inwestycje prorozwojowe i energooszczędne.
W krajach, gdzie dług publiczny przekracza 60 proc. PKB, a saldo fiskalne mieści się w przedziale od -1,5 proc. PKB do -3 proc. PKB, redukcja deficytu musi przebiegać w tempie nie mniejszym niż 0,4 proc. PKB rocznie. Tam, gdzie deficyt przekracza 3 proc., nakładana będzie na kraj automatycznie procedura nadmiernego deficytu. Nowy pakiet fiskalny musi uzyskać jeszcze akceptację Parlamentu Europejskiego.
Co da się odliczyć
Możliwość odliczania wydatków obronnych na zasadzie memoriałowej ESA 2010, dotyczyć ma wzrostu wydatków na inwestycje w sprzęt wojskowy (czyli np. nie wydatków bieżących ponoszonych na utrzymanie armii). Odliczać można będzie dodatkowe inwestycje przekraczające ustalony benchmark (średnia z ostatnich lat lub średnia dla UE). W naszym przypadku będzie to więc ok. 1 pkt proc. z blisko 4 proc. PKB, jakie pochłaniać mają wydatki militarne przy deficycie GG (general government, sektora instytucji rządowych i samorządowych - red). bliższym 6 proc. niż 5 proc. PKB.