Reklama

Iwona Sroka, szefowa KDPW i KDPW_CCP: Zwiększamy bezpieczeństwo

Mamy narzędzia, by wziąć na siebie ryzyko rozliczeniowe – mówi Iwona Sroka, szefowa KDPW i KDPW_CCP.

Publikacja: 08.02.2017 18:31

Iwona Sroka, szefowa KDPW i KDPW_CCP: Zwiększamy bezpieczeństwo

Foto: Rzeczpospolita/Waldemar Kompała

Rz: W czwartek wchodzi w życie obowiązek rozliczania w izbach rozliczeniowych wybranych instrumentów pochodnych z rynku OTC. Co tak naprawdę oznacza to dla całego rynku?

Iwona Sroka: Rozliczanie instrumentów pochodnych z rynku międzybankowego w autoryzowanych izbach rozliczeniowych ma na celu przede wszystkim zmniejszenie ryzyka niewywiązania się stron ze zobowiązań wynikających z zawartych transakcji, a tym samym wzrost bezpieczeństwa dla całego sektora finansowego. Ze względu na zdecentralizowany charakter rynku OTC jego głównymi uczestnikami są banki zawierające transakcje o znacznej wartości. Jak wynika z wyliczeń NBP, wartość nominalna pozycji brutto banków krajowych na rynku pozagiełdowych instrumentów pochodnych na koniec 2015 r. wyniosła prawie 1,9 bln zł. Polska izba rozliczeniowa dla derywatów rynku międzybankowego, tj. KDPW_CCP, posiada odpowiednie narzędzia, a także europejskie autoryzacje, aby przejąć na siebie ryzyko rozliczeniowe i z powodzeniem obsługiwać ten rynek, bez potrzeby poszukiwania tego typu usług za granicą.

Pozostało jeszcze 87% artykułu

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Katarzyna Kucharczyk: Sztuczna inteligencja jest jak śrubokręt
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: PiS wiele nie ugra na „aferze KPO”. Nie nadaje się na ośmiorniczki
Opinie Ekonomiczne
Maciej Miłosz: Polska bezbronna przed dronami. To kolejne ostrzeżenie
Opinie Ekonomiczne
Cezary Stypułkowski: 20 miliardów na stole. Co oznacza reorganizacja PZU i Pekao
Opinie Ekonomiczne
Maciej Miłosz: Wniosek z rozmów o pokoju jest oczywisty: musimy się zbroić
Materiał Promocyjny
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Reklama
Reklama