Czas zmienić firmę na potrzeby pokolenia „Z”

Już nawet nie pamiętam, od kiedy firmy stale coś zmieniają, usprawniają, poprawiają, aby teoretycznie było lepiej - im no i oczywiście ludziom. Zarządzanie zmianą stało się nieodłączną cechą niezbędną u każdego menadżera średniego oraz wyższego szczebla. Bez tej kompetencji żadna korporacja nie zaryzykuje zatrudnienia kandydata na stanowisko menedżerskie.

Publikacja: 17.04.2018 12:44

Czas zmienić firmę na potrzeby pokolenia „Z”

Foto: 123RF

Obserwując rynek wiele razy widziałem zmiany, które kompletnie były „od czapy”, zaś koszty niewspółmiernie wysokie (zarówno materialne, jak i czysto ludzkie). Niewiele jest jednak firm, które wprowadzają transformacje pod kątem pokolenia „Z”, które właśnie wchodzi na rynek pracy. Według mnie to duży błąd, którego konsekwencje mogą być widoczne już kilka lat.

Z różnych badań wyraźnie widać, że „Zetki” oczekują dobrej i przyjaznej atmosfery w pracy oraz szacunku do swojej osoby, a za idealne miejsce kariery zawodowej uznają małą lub średnią firmę. Tej młodzieży nie kuszą wielkie marki z branży dóbr konsumpcyjnych czy też z motoryzacji - nawet jeśli ich perspektywicznym celem mogą być ewentualnie znane firmy.

W całości odrzucają menedżerski model zarządzania. Dla nich albo nikt nie jest menedżerem, albo po prostu wszyscy nimi są. Relacje służbowe chcą opierać na zasadach dostawca-odbiorca, a nie przełożony-podwładny. Pragną wzajemnej samokontroli, czyli wszyscy sprawdzają wszystkich i siebie nawzajem. Chcą współpracować z najbliższym swoim otoczeniem, czyli de facto realizują model procesowy w najczystszej postaci.

Każdy z nich chce mieć indywidualną misję do zrealizowania, którą pragnie ustalać i – uwaga! – negocjować ze swoim otoczeniem dostawców i odbiorców. W tym momencie widzę wielkie zdziwienie na twarzy większości czytelników – przecież to prosta droga do anarchii! Otóż nie do końca, jeśli zostaną jasno określone cele i odpowiedzialność poszczególnych osób. Wtedy każdy z nich dołoży wszelkich starań, aby wypełnić swoją misję w sposób optymalny i będzie dbał o zarządzany obszar jak o własny biznes, czyli z wielkim oddaniem.

„Zetki” chcą być samozarządzającymi się ekspertami podejmującymi komunikację i koordynującymi swoje działania z innymi pracownikami oraz podmiotami zewnętrznymi, a którym nikt nie wydaje poleceń. Pracując w dużej organizacji chcą się czuć tak, jakby byli we własnej małej firmie. Nie chcą centralnych budżetów, a jedynie własny P&L, o który będą dbać zarówno w sferze przychodów, jak i wydatków, również zakupów niezbędnych do np. produkcji.

To pokolenie nie jest nastawione na robienie kariery zawodowej za wszelka cenę i nie widzi też potrzeby przydzielania konkretnych nazw stanowisk czy też gratyfikacji w postaci awansów. Im bardziej będzie zależało na możliwie szerokim zakresie obowiązków w ramach swoich kompetencji, aby móc je jeszcze bardziej rozwijać i szybko dostrzegać efekty. W ten właśnie sposób budują swoją reputację w środowisku.

To jest jedynie wycinek potrzeb zmian jakie powinny wprowadzić firmy, jeśli chcą pozyskać „Zetki” do pracy. To pokolenie nie ma ambicji emigracyjnych, ale jeśli inne rynki zareagują szybciej niż my, to ta sytuacja szybko może się zmienić.

Bartłomiej Piwnicki, dyrektor zarządzający firmy doradczej UBP Consulting z wieloletnim doświadczeniem w rekrutacji specjalistów i menedżerów

Obserwując rynek wiele razy widziałem zmiany, które kompletnie były „od czapy”, zaś koszty niewspółmiernie wysokie (zarówno materialne, jak i czysto ludzkie). Niewiele jest jednak firm, które wprowadzają transformacje pod kątem pokolenia „Z”, które właśnie wchodzi na rynek pracy. Według mnie to duży błąd, którego konsekwencje mogą być widoczne już kilka lat.

Z różnych badań wyraźnie widać, że „Zetki” oczekują dobrej i przyjaznej atmosfery w pracy oraz szacunku do swojej osoby, a za idealne miejsce kariery zawodowej uznają małą lub średnią firmę. Tej młodzieży nie kuszą wielkie marki z branży dóbr konsumpcyjnych czy też z motoryzacji - nawet jeśli ich perspektywicznym celem mogą być ewentualnie znane firmy.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację