Konkurencja na naszym rynku jest coraz ostrzejsza. Co jest dla dużych sieci największym wyzwaniem – nowe zachowania konsumentów, zmiany prawa czy ogólne trendy globalne?
Wydaje się, że dla wszystkich sieci handlowych w Polsce w jeszcze większym stopniu niż na innych rynkach wyzwaniem jest to, aby rosnąć w sposób zrównoważony. Polska ma z tym problem, bo 33 z 50 najbardziej zanieczyszczonych miast Europy znajduje się właśnie tutaj. Potencjał do modernizacji jest zatem duży i widać go na wielu płaszczyznach. Choćby w rolnictwie ekologicznym, które silnie rozwija się w Europie Zachodniej, np. we Francji, a w Polsce potrzebuje wsparcia.
Jestem prezesem polskiej spółki i gdybym nie był przekonany, że takie podejście da się przełożyć także na biznes, to podjąłbym inną decyzję niż przyjęcie tego stanowiska. Zgodnie z naszą nową strategią chcemy przyczynić się do upowszechnienia produkcji ekologicznej w Polsce. Naszą ambicją jest bycie liderem zmian w żywieniu. Nie da się wszystkiego zrobić z dnia na dzień, ale chcemy w średnio i długookresowych założeniach postawić na takie wartości jak żywność bio czy generalnie produkty prozdrowotne. Ruszyliśmy już z wielką kampania Act for food, chcemy dzięki temu szybciej się rozwijać i zmieniać nasze otoczenie.
W którym kanale Carrefour chce się najszybciej rozwijać?
Stawiamy na prawdziwą omnikanałowość, rozwijanie się we wszystkich segmentach rynku to coś, co zdecydowanie odróżnia nas od konkurencji. To też wyzwanie, aby być skuteczniejszym w dotarciu do klienta. Oczywiście są sieci dyskontowe, które działają w innym modelu, głównie opartym na promocjach, ale my chcemy się wyróżniać swoimi dotychczasowymi walorami jak jakość produktów, cena i wspomniana wielokanałowość. Cena to wciąż czynnik determinujący zachowania konsumenta, a my dzięki obecności we wszystkich segmentach rynku i stawianiu jednocześnie na jakość, chcemy ją uczynić dostępną dla wszystkich. Klient podejmuje decyzję o tym, gdzie kupuje – idzie do sklepu albo zamawia do domu, a my oferujemy wszystkie opcje: hiper i supermarkety, sklepy convenience, galerie handlowe i sklep online.