Polski muszkieter

Marek Peruga. Nowy prezes francuskiej grupy handlowej w Polsce przez lata był franczyzobiorcą jednej z jej marek

Publikacja: 29.01.2010 00:36

Marek Feruga od dawna działa w branży handlowej, ale nadal jest w niej stosunkowo mało znany

Marek Feruga od dawna działa w branży handlowej, ale nadal jest w niej stosunkowo mało znany

Foto: Rzeczpospolita

Francuska grupa Muszkieterów prowadzi w Polsce sieci supermarketów spożywczych Intermarché oraz marketów budowlanych Bricomarche. Łącznie prowadzi 215 placówek, przy 24 działają stacje benzynowe.

We Francji Muszkieterowie to instytucja, ale grupa działa jeszcze w siedmiu innych krajach europejskich. Obroty w 2008 r. wyniosły 34,8 mld euro. Grupa nie podała jeszcze przychodów za ubiegły rok w Polsce, w 2008 r. wyniosły 2,8 mld zł.

Na pewno jest to jedna z najszybciej rozwijających się firm handlowych w kraju. Choć marki są francuskie, to sklepy w systemie franczyzowym prowadzi ponad 160 niezależnych polskich przedsiębiorców. Od lutego pokieruje nimi Polak Marek Feruga, a zastąpi na tym stanowisku Jacques’a Schuberta, który przenosi się do francuskiej centrali.

Nowy prezes jest absolwentem Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie i paryskiej szkoły handlowej École du Commerce. Dołączył do francuskiej grupy w 1999 r. jako właściciel sklepu Intermarché w Ostrowie Wielkopolskim. Najwidoczniej współpraca dobrze się układała, skoro trzy lata później przyszły prezes zdecydował się na uruchomienie drugiego sklepu w tym samym mieście, a w 2008 r. kolejnego, ale już w Ostrzeszowie.

Marek Feruga ostatnio był członkiem zarządu spółki ITM Polska reprezentującej grupę w Polsce, w ramach dodatkowych obowiązków odpowiadał za działania komunikacyjne oraz rekrutację nowych właścicieli sklepów. Kierował także Fundacją Muszkieterów, która w ub.r. już po raz dziewiąty zorganizowała konwój z paczkami dla dzieci z domów dziecka. Przez ten czas wsparcie otrzymało prawie 1,1 tys. placówek, a wartość pomocy przekroczyła 5,1 mln zł.

Sam do awansu podchodzi ostrożnie. – Uczestniczę w rozwoju grupy w Polsce niemalże od początku. Wierzę, że uda mi się wspólnie z członkami grupy zrealizować dalsze plany ekspansji – mówi Marek Feruga.

Czeka go trudne zadanie. W Polsce działa cała europejska czołówka branży handlowej i konkurencja jest bardzo ostra. – Jest niemal zupełnie nieznany, a w tej branży firmy ze sobą rywalizujące muszą czasami zwierać szeregi i ustalać wspólne stanowisko, co dla osoby nowej będzie trudne – mówi dyrektor w jednej z czołowych sieci handlowych.

Strategia grupy to skupienie się na rozwoju w miejscowościach do 70 tys. mieszkańców, gdzie już bardzo mocno rozpychają się takie sieci, jak Lewiatan czy Biedronka. – Rozbita struktura Muszkieterów – sklepy są w końcu niezależne – też nie ułatwia mu zadania, a ten rok wbrew pozorom może być trudniejszy od ubiegłego – wyjaśnia kolejny konkurent.

Francuska grupa Muszkieterów prowadzi w Polsce sieci supermarketów spożywczych Intermarché oraz marketów budowlanych Bricomarche. Łącznie prowadzi 215 placówek, przy 24 działają stacje benzynowe.

We Francji Muszkieterowie to instytucja, ale grupa działa jeszcze w siedmiu innych krajach europejskich. Obroty w 2008 r. wyniosły 34,8 mld euro. Grupa nie podała jeszcze przychodów za ubiegły rok w Polsce, w 2008 r. wyniosły 2,8 mld zł.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Opinie Ekonomiczne
Marta Postuła: Czy warto deregulować?
Opinie Ekonomiczne
Robert Gwiazdowski: Wybory prezydenckie w KGHM
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Qui pro quo, czyli awantura o składkę
Opinie Ekonomiczne
RPP tnie stopy. Adam Glapiński ruszył z pomocą Karolowi Nawrockiemu
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof A. Kowalczyk: Nie należało ciąć stóp przed wyborami
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem