Biznes uderza w CO2

Z dwutlenkiem węgla walczą teraz nawet firmy telekomunikacyjne i banki. Pokojowy nobel dla Ala Gore’a to dla nich sygnał, że ekologiczny wizerunek jest w cenie.

Aktualizacja: 23.10.2007 11:39 Publikacja: 23.10.2007 05:10

Biznes uderza w CO2

Foto: Rzeczpospolita

O etykietkę firmy przyjaznej środowisku naturalnemu troszczą się dziś nie tylko koncerny energetyczne czy motoryzacyjne. Żaden przedsiębiorca nie chce, by spadło na niego odium winy za zmiany klimatyczne.– Coraz więcej firm z naszej branży sięga po ekologiczne argumenty – tłumaczy Ewa Lis, rzeczniczka Hewlett-Packard Polska.

HP wdraża od wiosny strategię zmniejszania emisji dwutlenku węgla. Zaczęła od własnych pracowników: zachęca ich do zostawienia samochodów w domu i przyjazdu do pracy środkami komunikacji miejskiej czy rowerami, ogranicza loty służbowe na rzecz wideokonferencji. Globalnie koncern planuje zmniejszyć emisję CO2 o 1 mln ton do 2010 roku. Najważniejsze w realizacji tego celu będzie oszczędzanie energii i wykorzystanie jak najwięcej tej ze źródeł odnawialnych.

Takie działania będą korzystne nie tylko dla klimatu, ale także dla budżetu firmy. Samo przechodzenie na tryb czuwania w komputerach po 2 minutach ich nieużywania przyniesie w tym roku koncernowi 700 tys. dolarów oszczędności. Strategię całkowitego wyeliminowania z produkcji emisji gazów cieplarnianych wdraża w Polsce Ikea. Firma telekomunikacyjna Tele2 rozpoczyna własną akcję „No CO2” („Nie dla dwutlenku węgla”). – Zostaną zorganizowane spotkania informacyjne z pracownikami i podwykonawcami. Opracowujemy procedury związane z ekologią dla oszczędzania zasobów naturalnych i zmniejszenia kosztów firmy – opowiada Piotr Nesterowicz, dyrektor generalny Tele2 Polska.

W nowym biurze Tele2 wyposażenie i rozwiązania techniczne opiniowała pod kątem bezpieczeństwa dla środowiska Fundacja Nasza Ziemia.

To, co nad Wisłą wciąż jest traktowane jako moda, na świecie stało się trwałym trendem.

– Rady nadzorcze największych banków na świecie mają doradców ds. ekologii. Firmy consultingowe opracowują specjalne narzędzia audytorskie do sprawdzania, na ile firma jest faktycznie przyjazna dla środowiska. Niedługo wejdą też nowe standardy ISO, które wśród swoich wymogów zawierają odniesienia do ekologii – przypomina Jacek Santorski, psycholog biznesu, współwłaściciel firmy doradczej Values.

Na Zachodzie jest coraz więcej funduszy inwestujących tylko w te spółki, które wśród swych wartości wymieniają dbałość o środowisko. W krajach skandynawskich taką politykę stosuje już od kilkunastu do kilkadziesięciu procent funduszy.

mz.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

m.kozmana@rp.pl

O etykietkę firmy przyjaznej środowisku naturalnemu troszczą się dziś nie tylko koncerny energetyczne czy motoryzacyjne. Żaden przedsiębiorca nie chce, by spadło na niego odium winy za zmiany klimatyczne.– Coraz więcej firm z naszej branży sięga po ekologiczne argumenty – tłumaczy Ewa Lis, rzeczniczka Hewlett-Packard Polska.

HP wdraża od wiosny strategię zmniejszania emisji dwutlenku węgla. Zaczęła od własnych pracowników: zachęca ich do zostawienia samochodów w domu i przyjazdu do pracy środkami komunikacji miejskiej czy rowerami, ogranicza loty służbowe na rzecz wideokonferencji. Globalnie koncern planuje zmniejszyć emisję CO2 o 1 mln ton do 2010 roku. Najważniejsze w realizacji tego celu będzie oszczędzanie energii i wykorzystanie jak najwięcej tej ze źródeł odnawialnych.

Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację