Konsumentów bronić jak niepodległości

Zarabiamy mniej, ale płacimy więcej za te same towary niż klienci w innych krajach – tak wygląda pozycja Polski w kontakcie z wielkim handlem.

Publikacja: 27.12.2018 21:00

Konsumentów bronić jak niepodległości

Foto: Fotolia

Początkowo brzmiało to jak teorie spiskowe, ale kolejne kontrole wykazują, że to prawda. Badania były dwa. UOKiK sprawdził te same produkty w Polsce i w Niemczech, a Państwowa Inspekcja Handlowa badała żywność, która stoi na polskich półkach. I widać wyraźnie, że o ile chętnie się chwalimy, że żywność w naszym kraju jest dobra, o tyle z kontroli wynika, że to mit.

Przydałby się także test porównawczy, jak w Polsce i w Niemczech pilnowane są prawa konsumentów. Mogę ujawnić: tego testu raczej nie zdamy. Chętnie dziś atakujemy zachodnich producentów żywności, ale to przecież nie jest tak, że tę masę niespełniających norm produktów dostarczały wyłącznie zachodnie firmy. To Polska jest wielkim europejskim producentem żywności i my sami tych standardów często nie spełniamy, a przede wszystkim nie pilnujemy ich spełniania. Brakuje nam ruchu obywatelskiego, który dba o obywateli, ale też brakuje przejętych swoją rolą polityków.

Dostęp na ROK tylko za 79zł z Płatnościami powtarzalnymi BLIK

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Ropa, dolary i krew
Opinie Ekonomiczne
Bogusław Chrabota: Przesadzamy z OZE?
Opinie Ekonomiczne
Wysoka moralność polskich firm. Chciejstwo czy rzeczywistość?
Opinie Ekonomiczne
Handlowy wymiar suwerenności strategicznej Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Czekanie na zmianę pogody