Reklama

O rozwój rynku jestem spokojny

Rozmowa „Rz”. Dr Maciej Matczak, Katedra Transportu i Logistyki AM w Gdyni

Publikacja: 05.07.2012 03:11

Jaka jest kondycja rynku transportu intermodalnego w Polsce?

Rynek obsługi kontenerów w portach morskich w ubiegłym roku notował ponadprzeciętne zwyżki. Związane to było zarówno z szybkim rozwojem wymiany handlowej Polski, jak i dalszą aktywizacją ruchu tranzytowego w Gdańsku. Przeładunki kontenerów wzrosły o ok. 30 proc.

Ten rok będzie równie dobry?

Będzie zdecydowanie dobry, ale ze wstępnych danych wynika, że trudno spodziewać się tak dużych zwyżek jak w ubiegłym roku. Dla przykładu, w pierwszych pięciu miesiącach br. obroty przeładunkowe w gdańskim porcie zwiększyły się o 23 proc. Na terminalu BCT w Gdyni w  pierwszym półroczu wzrosły o 17,4 proc.

Mówi się, że  liczba kontenerów  w polskich portach i na torach ma rosnąć.

Reklama
Reklama

Rozwój ruchu kontenerowego w polskich portach morskich będzie zależeć z jednej strony od rozwoju rynku krajowego, z drugiej od dalszego wzrostu ruchu tranzytowego. O część krajową jestem spokojny. Wymiana handlowa Polski ma duży potencjał wzrostu, zarówno po stronie importu (rozwój konsumpcji), jak i eksportu (wzrost produkcji). Jeżeli chodzi o ilość i wartość towarów podlegających wymianie handlowej w skali światowej, wciąż jesteśmy daleko za krajami Europy Zachodniej. Weźmy wartość wymiany transoceanicznej w 2010 r. Na jednego Polaka przypada 391 euro, a na jednego Duńczyka czy Szweda  już ok. 2,1 – 2,5 tys. euro.

Opinie Ekonomiczne
Jacek J. Wojciechowicz: Czy powinniśmy obawiać się sztucznej inteligencji?
Opinie Ekonomiczne
Czy rynek może uratować przyrodę?
Opinie Ekonomiczne
Valdis Dombrovskis: UE zmienia kurs i słucha głosu przedsiębiorców
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Połowa lata
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Gospodarka w zmienionym rządzie Tuska ważna, ale nie najważniejsza. Szkoda
Reklama
Reklama