Reklama
Rozwiń
Reklama

Magiczne słowo outsourcing, czyli symbol nowej gospodarki

To słowo zrobiło się ostatnio popularne, stając się symbolem nowej gospodarki. Obrasta aurą innowacyjności, kto je stosuje, jest trendy w nowoczesnym zarządzaniu.

Publikacja: 11.02.2014 10:02

W dodatku outsourcing staje się naszą narodowa branżą i ciągnie nasz wzrost gospodarczy. Czyli jak w znanych bon motach reklamowych – trzy w jednym: nowoczesność, innowacyjność i użyteczność społeczna.

Zacznijmy od definicji. Jest to wyodrębnienie pewnych funkcji poza granice prawne, a bywa i ekonomiczne, firmy, która stosuje outsourcing. Odbywa się to na dwa sposoby.

Pierwszy: poprzez organizacyjne wydzielenie i ekonomiczne usamodzielnienie niektórych komórek funkcjonalnych, które robią to samo co przedtem, ale rozliczają na zasadach rynkowych to, co w starej strukturze było tzw. przepływem wewnętrznym. Prosty zabieg ma doprowadzić do tego, że jest taniej. Może się on skończyć wchłonięciem na powrót wydzielonej komórki lub częściowym – albo nawet pełnym – zdublowaniem jej funkcji w starej strukturze. W takim wypadku efekt finalny jest odwrotny od oczekiwanego, czyli koszty wzrosną. Ten typ można określić jako outsourcing pozorny.

Bywa jednak, że wydzielona komórka, zmuszona zmniejszającymi się zamówieniami firmy matki, zaczyna pozyskiwać nowych zleceniodawców i osiąga znaczny wzrost efektywności, wykorzystując efekt rosnącej skali działalności. Istnieją też przykłady sukcesów rynkowych firm zakładanych tylko w tym celu. Ten typ można nazwać outsourcingiem właściwym.

Z logiki wynika, że outsourcing, obniżając koszty u zleceniodawców, zwiększa bezrobocie. To, co robiło wiele osób w różnych firmach, robi mniej pracowników w jednej. Tak się dzieje, jeśli zlecenia są w obrębie jednej gospodarki. Jeśli jednak napływają zlecenia z zagranicy, skutek może być inny. Obfitość zleceń zagranicznych może spowodować, że więcej osób dostanie pracę w firmach outsourcingowych, niż straci ją u krajowych zleceniodawców.

Reklama
Reklama

I taka chyba sytuacja jest w Polsce. Outsorcing pozytywnie wpływa na zarządzanie kosztami, nie powodując wzrostu bezrobocia.

I na tym polega innowacyjność tego zjawiska.

Poglądy autora nie są stanowiskiem firmy, którą reprezentuje.

W dodatku outsourcing staje się naszą narodowa branżą i ciągnie nasz wzrost gospodarczy. Czyli jak w znanych bon motach reklamowych – trzy w jednym: nowoczesność, innowacyjność i użyteczność społeczna.

Zacznijmy od definicji. Jest to wyodrębnienie pewnych funkcji poza granice prawne, a bywa i ekonomiczne, firmy, która stosuje outsourcing. Odbywa się to na dwa sposoby.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Reklama
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Europejska innowacyjność potrzebuje Europy
Opinie Ekonomiczne
Lis w kurniku: chińska ekspansja wymusza wyprzedaże i cięcia cen aut
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Kilka myśli z okazji Dnia Niepodległości
Opinie Ekonomiczne
Mikołaj Raczyński: Okno możliwości dla Polski
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: O co chodzi z tym Tajwanem?
Materiał Promocyjny
eSIM w podróży: łatwy dostęp do internetu za granicą, bez opłat roamingowych
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama