Aleksandra Magaczewska, nowa prezes ARP: stawiamy na innowacje

Nasz cel to innowacje – zapowiada Aleksandra Magaczewska, nowa prezes Agencji Rozwoju Przemysłu.

Publikacja: 19.08.2014 03:37

Aleksandra Magaczewska, nowa prezes ARP: stawiamy na innowacje

Foto: materiały prasowe

Rz: W jakim kierunku będą zmierzać działania Agencji Rozwoju Przemysłu po zmianach w zarządzie spółki?

Aleksandra Magaczewska:

Dotychczasowa działalność ARP była przede wszystkim związana ze wsparciem dużych przedsiębiorstw w procesie transformacji gospodarczej. Nadal prowadzimy projekty restrukturyzacyjne, udzielamy pomocy publicznej i pożyczek rozwojowych. Ich wartość, do połowy 2014 r., to prawie 5 miliardów złotych. Specjalne strefy ekonomiczne, którymi zarządzamy czyli mielecka i tarnobrzeska zajmują czołowe miejsca wśród najlepszych stref w Polsce.

Obecnie krajowy przemysł, podobnie jak i cała gospodarka, stają przed nowym wyzwaniem. Jest nim tworzenie swej wartości w oparciu o wiedzę. Zaawansowane technologie, umiejętność wykreowania innowacji oraz dobrze wykwalifikowane kadry to przewagi rynkowe gospodarki, która ma ambicję konkurować na rynkach globalnych. Aktualnie celem stojącym przed Polską jest wzrost konkurencyjności naszej gospodarki na arenie międzynarodowej. Dlatego Agencja będzie kładła duży nacisk na rozwój krajowego systemu wspierania innowacyjności. Jesteśmy w trakcie budowy nowej strategii, której głównym kierunkiem będzie stworzenie efektywnego modelu przyswajania innowacji do potrzeb polskiego przemysłu.

Dotychczas ARP nie koncentrowała się na innowacjach?

Były one obecne w naszych działaniach od dawna. Teraz jednak zaczynamy kłaść na nie znacznie większy nacisk. Ich znaczenie rośnie, ale innowacyjność to bardzo szeroki obszar. My chcemy skupić się na przemyśle czyli pozyskaniu nowoczesnych rozwiązań i technologii, które w dłuższej perspektywie mogą być wprowadzone do produkcji. Z tej perspektywy nasze działania w tym zakresie to nowość. Nie tylko dla ARP, ale i całej naszej gospodarki.

Były unijny komisarz Gunther Verhuegen określił innowacje jako umiejętność zamiany wiedzy na pieniądze. Tak będziecie działać?

Postrzegamy innowacje jako umiejętność uzyskiwania i wdrażania nowoczesnych rozwiązań, dynamikę w działaniu i zdolność konkurowania na rynkach globalnych. To tylko niektóre cechy innowacyjnego przedsiębiorstwa. Firma taka powinna być zdolna do pozyskania, twórczego rozwinięcia, a następnie wprowadzenia do produkcji innowacyjnego produktu. Ten z kolei powinien cechować się m.in. wysoką technologią, skalowalnością oraz wysoką jakością. Tylko zdecydowana orientacja na innowacje może zapewnić nam przewagę rynkową.

Czy oznacza to, że podążając w nowym kierunku Agencja zmieni profil działalności?

Nie zaprzestajemy dotychczasowej działalności, ale wzmacniamy istotny element, którym są innowacje. Musimy pamiętać, że jesteśmy również grupą kapitałową i opieramy nasze działania na modelach biznesowych. Tworzymy strategię inteligentnego rozwoju, co pozwoli na zagospodarowanie potencjału Agencji. Unikatowe doświadczenie w sektorze przemysłu, duże zaplecze eksperckie i nasz potencjał wynikający z sieci powiązanych instytucji to kompleksowe narzędzia pozwalające na rozwój przedsiębiorstwa działającego w sferze innowacji w przemyśle.

Mówi Pani przemysł. O jakie firmy chodzi, duże czy o sektor przedsiębiorstw małych i średnich?

W Polsce można zauważyć pewien dualizm. Na siłę rozdzielamy sektor firm dużych od sektora przedsiębiorstw małych i średnich. W myśl obowiązujących regulacji ARP skupiała się dotychczas głównie na przedsiębiorstwach dużych. Dziś chcemy współpracować jednak również z sektorem firm małych i średnich. To naturalny obszar powstawania innowacji. Z kolei duże przedsiębiorstwa to docelowy odbiorca oraz naturalny partner w rozwoju. Światowe trendy pokazują, że duże firmy (w tym liderzy globalnych rynków), pozyskują innowacje również w sektorze MŚP. Zresztą już dziś wspieramy działalność małych i średnich firm, m.in. poprzez Specjalne Strefy Ekonomiczne. W przyszłości zamierzamy stać się platformą współpracy pomiędzy małymi i średnimi, a dużymi przedsiębiorstwami.

Jaka jest perspektywa dla Specjalnych Stref Ekonomicznych?

Strefy dobrze spełniają swoją rolę. Przedłużenie okresu ich funkcjonowania do 2026 r. stworzyło odpowiednią perspektywę dla inwestycji w najbliższych kilku latach. Będziemy zwiększać atrakcyjność oraz skalę naszych inwestycji w strefach np. budując specjalistyczne obiekty przemysłowe, które następnie udostępnimy przedsiębiorcom w formie dzierżawy lub leasingu. Takie działania w znacznym stopniu zwiększą atrakcyjność stref dla przedstawicieli małych i średnich przedsiębiorstw. Realizację takich projektów rozpoczęliśmy już np. w Stalowej Woli i Radomiu. Mamy świadomość, że strefy to nie tylko atrakcyjna infrastruktura, z której skorzystało już ponad trzysta przedsiębiorstw, ale również wykwalifikowana kadra. Dlatego intensyfikujemy współpracę z samorządami i przedsiębiorcami w szkoleniu i przygotowaniu kadr.

Czy zmiana strategii dotyczyć będzie również spółek portfelowych?

Tak, zamierzamy realizować program budowy wartości poprzez aktywizację nowych obszarów oraz niezbędną restrukturyzację, w tym również w nowym modelu restrukturyzacji poprzez innowacje. Partnerstwa, efekty synergii, wymiana doświadczeń to nowe rozwiązania, które uatrakcyjnią ofertę dla potencjalnych inwestorów. Mamy pozytywne doświadczenia, których przykładem jest Instytut Wzornictwa Przemysłowego doskonale radzący sobie na rynku.

Kto wymyślił kurs Agencji na innowacje?

Kierunki działania wytyczył właściciel, którym jest Ministerstwo Skarbu Państwa. My przygotowujemy efektywne modele, a następnie je realizujemy. Nasze działania to część większego planu. Chcemy wspierać spółki skarbu państwa oraz małe i średnie firmy w obszarze innowacji i liczymy na dobrą współpracę. W naszych działaniach stawiamy na efektywność. Dlatego zaczynamy od analizy potrzeb polskiego przemysłu. Znając jego oczekiwania będziemy mogli zaproponować konkretne, komercyjne rozwiązania. Nie będzie to więc formuła konkursowa, a raczej metoda działania podobna do stosowanej przez fundusze kapitału podwyższonego ryzyka.

Czy ARP czekają zmiany organizacyjno-właścicielskie?

Jesteśmy jednoosobową spółką Skarbu Państwa i taką pozostaniemy.

—rozmawiał Artur Osiecki

 

CV

Aleksandra Magaczewska

– prezes Agencji Rozwoju Przemysłu od 7 sierpnia br. Dotychczas była dyrektorem Departamentu Restrukturyzacji i Pomocy Publicznej w Ministerstwie Skarbu Państwa. Wcześniej pracowała w Ministerstwie Gospodarki m.in. jako dyrektor Departamentu Górnictwa. Ukończyła prawo na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach.

Rz: W jakim kierunku będą zmierzać działania Agencji Rozwoju Przemysłu po zmianach w zarządzie spółki?

Aleksandra Magaczewska:

Pozostało 98% artykułu
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką