Reklama

Adam Glapiński: Żeglujemy po spokojnych wodach

Nie ma potrzeby luzowania polityki pieniężnej w Polsce, ani na drodze obniżki stóp procentowych, ani niekonwencjonalnymi narzędziami – deklaruje w rozmowie z Grzegorzem Siemionczykiem przyszły prezes Narodowego Banku Polskiego Adam Glapiński.

Aktualizacja: 13.06.2016 07:28 Publikacja: 12.06.2016 20:24

Adam Glapiński: Żeglujemy po spokojnych wodach

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

Urząd prezesa NBP obejmie pan dopiero za kilka dni, ale ostatnich kilka miesięcy spędził pan w zarządzie tej instytucji, a wcześniej przez sześć lat był pan członkiem Rady Polityki Pieniężnej. Zdiagnozował pan już jakieś słabości NBP, jakiś obszar działalności banku centralnego, w którym potrzebne są pilne zmiany?

Jeśli chodzi o to, czym bank centralny zajmował się do tej pory, to nie widzę potrzeby dokonywania żadnych zmian. Natomiast tak się składa, że NBP wypływa właśnie na zupełnie nowe wody, podobnie zresztą jak inne europejskie banki centralne. Obok polityki pieniężnej mandat NBP od listopada ubiegłego roku obejmuje prowadzenie działań na rzecz wyeliminowania lub ograniczania ryzyka systemowego, czyli dbanie o stabilność systemu finansowego. NBP pełni wiodącą rolę w Komitecie Stabilności Finansowej w zakresie nadzoru makroostrożnościowego i ewentualnie ten obszar działalności banku mógłby zostać jeszcze wzmocniony. Jeśli chodzi o stopy procentowe to, w najbardziej prawdopodobnym scenariuszu, należy oczekiwać ich stabilizacji, a zatem w dyskusji publicznej zejdą one na dalszy plan.

Pozostało jeszcze 95% artykułu

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Polska Rzeczpospolita Piratów
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Polska Rzeczpospolita Piratów Drogowych
Opinie Ekonomiczne
Polscy przedsiębiorcy apelują o państwową pomoc dla Barlinka po rosyjskim ataku
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Strategia szaleńca?
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Opinie Ekonomiczne
Katarzyna Kucharczyk: Technologia atakuje. Należy się bać?
Reklama
Reklama