Arte.tv: Paryski „Hamlet” Krzysztofa Warlikowskiego w polskiej sieci

Najnowszy spektakl polskiego reżysera, który wzbudził ogromnie dużo emocji we Francji, można u nas już oglądać bezpłatnie w internetowej platformie arte.tv.

Publikacja: 08.04.2023 08:12

Ludovic Tézier (Hamlet) i  Clive Bayley (Duch ojca) w paryskim „Hamlecie w reż. Krzysztofa Warlikows

Ludovic Tézier (Hamlet) i Clive Bayley (Duch ojca) w paryskim „Hamlecie w reż. Krzysztofa Warlikowskiego

Foto: Bernd Uhlig/Opera de Paris

Krzysztof Warlikowski po raz drugi zmierzył się z „Hamletem”. Prawie ćwierć wieku zrealizował głośny spektakl w TR Warszawa, który był także z sukcesem pokazywany we Francji. Teraz w paryskiej Opera Bastille wyreżyserował ikoniczną dla muzyki francuskiej operę według tragedii Szekspira, skomponowaną w XIX wieku przez Ambroise'a Thomasa.

Powstał spektakl widowiskowy, ale też pełen niespodzianek. Krzysztof Warlikowski pokazuje Hamleta jako mężczyznę o kilka dekad starszego niż nakazuje teatralna tradycja, przegranego, rozpamiętującego przeszłość. Przebywa zamknięty w zakładzie razem z niedołężną matką, która brała udział w morderstwie swego pierwszego męża. Oboje mają raz jeszcze przeżyć to, co się wydarzyło.

Czytaj więcej

Warlikowski w Paryżu. Ból starego Hamleta

Spektakl jest pełen często zaskakujących pomysłów punktujących drobne sytuacje między postaciami i ma też precyzyjnie prowadzone sceny zbiorowe. Widzowie oglądają swoistą psychodramę, a do udziału w niej zmuszeni są wszyscy pensjonariusze zakładu. Odgrywają role dworzan albo świętujących wieśniaków.

Kreując na scenie przejmującą tragedię człowieka, który przegrał życie, Krzysztof Warlikowski oferuje widzom jednocześnie zabawę w teatr. Śmierć Ofelii jest więc tylko widowiskową sceną odegraną na naszych oczach, podobnie jak ostatni akt, w którym grabarze kopiący u Szekspira grób odgrywają kolejny teatralny epizod z udziałem aktorów biorących wcześniej udział w widowisku na królewskim dworze.

Jest też wiele, jak to w spektaklach Krzysztofa Warlikowskiego, odniesień kulturowych. Zniedołężniała matka Hamleta, królowa Gertruda ogląda w swym pokoju film Roberta Bressona „Damy z Lasku Bulońskiego” z 1945 roku o kobiecie, która uknuła intrygę przeciw kochankowi. A duch ojca Hamleta w białym fraczku obszytym błyskotkami przypomina cyrkowego klowna, zaś złowieszczy uśmiech na jego pomalowanej na biało twarzy przywodzi na myśl Jokera mszczącego się na Gotham City.

Miłośnikom opery paryski „Hamlet” sprawi dużo satysfakcji. Muzyka Ambroise’a Thomasa jest melodyjna, bogata w rozmaite pomysły – od rozbudowanych wstępów orkiestrowych przed każdym aktem po arie, duety i sceny zbiorowe. Znakomicie dyryguje „Hamletem” młody dyrygent Pierre Dumoussaud. Wybitne kreacje tworzą francuski baryton Ludovic Tézier (Hamlet) i Amerykanka Lisette Oropesa (Ofelia). Cała zresztą obsada jest świetna, a polskim akcentem jest w niej młody polski tenor Maciej Kwaśnikowski związany obecnie z Operą Paryską.

Kto zaś chciałby obejrzeć „Hamleta” z Opera Bastille na dużym ekranie, może wybrać się 13 kwietnia do jednego z kin sieci Multikino, gdzie spektakl będzie tego dnia pokazywany.

Krzysztof Warlikowski po raz drugi zmierzył się z „Hamletem”. Prawie ćwierć wieku zrealizował głośny spektakl w TR Warszawa, który był także z sukcesem pokazywany we Francji. Teraz w paryskiej Opera Bastille wyreżyserował ikoniczną dla muzyki francuskiej operę według tragedii Szekspira, skomponowaną w XIX wieku przez Ambroise'a Thomasa.

Powstał spektakl widowiskowy, ale też pełen niespodzianek. Krzysztof Warlikowski pokazuje Hamleta jako mężczyznę o kilka dekad starszego niż nakazuje teatralna tradycja, przegranego, rozpamiętującego przeszłość. Przebywa zamknięty w zakładzie razem z niedołężną matką, która brała udział w morderstwie swego pierwszego męża. Oboje mają raz jeszcze przeżyć to, co się wydarzyło.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Opera
Czy Gdańsk zasługuje na nowoczesny teatr operowy?
Opera
Zaskakujące atrakcje nowego sezonu w Operze Narodowej
Opera
Warszawiacy śpiewają zgodnie w jednym chórze
Opera
Bydgoski Festiwal Operowy. Chińska księżniczka Turandot ze Lwowa
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Opera
Polska Opera Królewska po wyborach. Gra w teatralną mękę
Opera
Premiera "Cosi fan tutte" w Operze Narodowej: Co ma hippis do Mozarta