Finał polskiej prezydencji z troską o dzieci

Rada ds. Zatrudnienia, Polityki Społecznej, Zdrowia i Ochrony Konsumentów przyjęła zaproponowane przez Polskę konkluzje w sprawie promowania i ochrony zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży w erze cyfrowej.

Publikacja: 24.06.2025 04:42

Unijny komisarz ds. zdrowia Olivér Várhelyi i szefowa Ministerstwa Zdrowia Izabela Leszczyna

Unijny komisarz ds. zdrowia Olivér Várhelyi i szefowa Ministerstwa Zdrowia Izabela Leszczyna

Foto: MAT.PRAS./GOV.PL

W przyjętym w piątek dokumencie Rada wzywa państwa członkowskie UE oraz Komisję Europejską do lepszej ochrony zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Ma to być możliwe poprzez promowanie bezpiecznego i zdrowego korzystania z narzędzi cyfrowych oraz tworzenie bardziej dostosowanego do wieku środowiska cyfrowego.

Konkluzje są tym istotniejsze, że w ich opracowaniu uczestniczyła młodzież. – Odpowiedzialność za stworzenie bezpiecznego środowiska cyfrowego spoczywa na nas, na dorosłych, na decydentach, na specjalistach, ale także na nauczycielach i rodzicach. Nie możemy (jednak – red.) działać w oderwaniu od tych, którzy na co dzień żyją w tym świecie cyfrowym. Ważny dla nas jest także głos dzieci i młodzieży, bo musimy zrozumieć ich potrzeby i wspólnie z nimi szukać rozwiązań – powiedziała podczas posiedzenia EPSCO minister zdrowia Izabela Leszczyna.

Prawo do bycia offline

Jeden z kluczowych punktów konkluzji dotyczy zapewnienia dostępu do terapii, pomocy psychologicznej i prawnej oraz wsparcia w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego dla wszystkich dzieci i nastolatków. Dotyczy to zwłaszcza osób znajdujących się w trudnej sytuacji, np. tych, które doświadczyły krzywdy w internecie lub wykazują objawy uzależnienia od mediów elektronicznych.

Czytaj więcej

Co Polska będzie chciała osiągnąć stojąc na czele UE? Znamy priorytety prezydencji

Dokument zachęca również państwa członkowskie, żeby „rozważyły tworzenie środowisk edukacyjnych, które będą wolne od osobistych urządzeń cyfrowych” lub „w przypadkach gdy konieczne jest korzystanie z osobistych urządzeń cyfrowych – wprowadziły przepisy, które będą wspierały dążenie do ograniczenia korzystania z technologii cyfrowych, mając na uwadze prawo dzieci do bycia offline”, co można odczytać jako przyzwolenie dla ograniczeń w używaniu smartfonów w szkole.

Konkluzje przyjęte przez Radę zawierają też rekomendacje dotyczące innych działań profilaktycznych i edukacyjnych. To np. promowanie kampanii społecznych, które „unaoczniają rodzicom korzyści wynikających z opóźnienia dostępu małych dzieci do technologii cyfrowych do czasu osiągnięcia przez nie określonego wieku”.

Wyczekiwany kompromis

Posiedzenie EPSCO pod przewodnictwem Polski było zwieńczeniem półrocznej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej w obszarze zdrowia. W lipcu unijne stery na kolejne sześć miesięcy przejmą Duńczycy. Oprócz zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży priorytety prezydencji skoncentrowały się wokół profilaktyki, e-zdrowia i bezpieczeństwa lekowego.

– Polska prezydencja osiągnęła kilka wymiernych, konkretnych sukcesów – mówi Adam Jarubas, przewodniczący Komisji Zdrowia Publicznego w Parlamencie Europejskim (SANT). Jednym z kluczowych – wskazuje eurodeputowany – było przekonanie państw członkowskich do przyjęcia przez Radę polskiej propozycji kompromisu w sprawie pakietu farmaceutycznego jako stanowiska do dalszych negocjacji z Parlamentem Europejskim. – Nie udało się to ani prezydencji Szwecji, ani Hiszpanii, ani Belgii, ani Węgrom, a dopiero Polsce i dzięki temu 17 czerwca mogliśmy rozpocząć pierwszy trilog pakietu farmaceutycznego, czyli negocjacji Parlamentu i Rady w sprawie ostatecznego kształtu tych przepisów – mówi przewodniczący SANT.

Czytaj więcej

Lekarstwo na brak leków

Pakiet farmaceutyczny to największa od 20 lat rewizja unijnego prawa farmaceutycznego. – Celem reformy jest zwiększenie dostępności do leków, zapobieganie ich niedoborom, usprawnienie procesów rejestracyjnych, wprowadzenie nowoczesnych narzędzi cyfrowych oraz zapewnienie lepszej ochrony środowiska naturalnego – tłumaczy Grzegorz Cessak, prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych (URPL). Jako przykład rozwiązania, które przewidziano w pakiecie farmaceutycznym, wskazuje tymczasowe nadzwyczajne pozwolenie na dopuszczenie do obrotu (TEMA), które umożliwi szybkie dopuszczenie do obrotu leków w sytuacji kryzysu zdrowotnego, np. podczas pandemii. – Planuje się także automatyzację i uproszczenie procesów zatwierdzania zmian w lekach oraz rozwój regulacji dotyczących wyrobów medycznych, w tym e-IFUS (elektronicznej instrukcji użytkowania – red.) – mówi prezes URPL.

– Dzięki naszym wspólnym działaniom w Parlamencie Europejskim i polskiej prezydencji udało się również przekonać Komisję Europejską do przedstawienia w marcu inicjatywy legislacyjnej, jaką jest akt o lekach krytycznych – mówi Adam Jarubas.

Przewodniczący SANT wskazuje, że nowe rozporządzenie to domknięcie pakietu farmaceutycznego. Jednocześnie stanowi ono realizację Strategii Lekowej dla Europy, przyjętej w 2021 r., której celem jest poprawa bezpieczeństwa lekowego w UE, uodpornienie Unii na niedobory leków i substancji niezbędnych do ich produkcji oraz zwiększenie europejskiej suwerenności w zdrowiu.

Czytaj więcej

Unia chce walczyć ze słabymi stażami

Europejska infrastruktura cyfrowa

W obszarze cyfrowej transformacji opieki zdrowotnej za sukces polskiej prezydencji można uznać ostateczne przyjęcie ram prawnych Europejskiej Przestrzeni Danych dotyczących Zdrowia (EHDS). To pierwsza unijna przestrzeń danych w konkretnym obszarze; ma ułatwić obywatelom UE dostęp do danych medycznych w każdym zakątku Europy, ale też umożliwić wykorzystanie ich zanonimizowanej wersji dla celów naukowych, np. do badań nad nowymi lekami.

Na szerszy kontekst cyfrowej transformacji wskazuje Grzegorz Cessak. Prezes URPL zauważa, że Unia Europejska rozwija ramy zarządzania danymi, promuje AI i narzędzia analityczne, co ma przyczynić się do personalizacji terapii, poprawy bezpieczeństwa oraz przyspieszenia procesów regulacyjnych. – Polska zaangażowała się w prace nad wytycznymi dotyczącymi wykorzystania AI i interoperacyjności systemów danych, co wpisuje się w strategię nowoczesnego, opartego na danych systemu zdrowotnego – mówi.

Dodaje też, że ważnym elementem polskiej prezydencji było przyjęcie nowego mandatu i planu działania EU Innovation Network (EU-IN). To grupa robocza powołana przed dekadą z myślą o ułatwianiu rozwoju innowacyjnych leków oraz powiązanych technologii w Unii Europejskiej. Zgodnie z nowym mandatem EU-IN ma wspierać wdrażanie takich nowoczesnych technologii jak sztuczna inteligencja i promować współpracę nauki z przemysłem. – Polska aktywnie uczestniczyła w tych pracach, wspierając podejścia innowacyjne i rozbudowę europejskiej infrastruktury cyfrowej – podkreśla prezes URPL.

Wskazuje też na inne tematy podjęte podczas polskiej prezydencji. Na poziomie UE omawiano kwestię bezpieczeństwa pacjentów w kontekście terapii komórkowych i genowych (ATMP). – Polska odegrała aktywną rolę w opracowaniu wspólnego stanowiska mającego na celu przeciwdziałanie stosowania niezweryfikowanych i potencjalnie niebezpiecznych terapii. Podkreślano konieczność harmonizacji regulacji i zwiększenia nadzoru nad innowacyjnymi terapiami, co wpisuje się w szeroki kontekst promowania bezpieczeństwa i skuteczności nowoczesnych produktów leczniczych – wyjaśnia Cessak.

– Z mojej perspektywy polska prezydencja w Radzie UE w 2025 r. wyznaczyła kierunki rozwoju europejskiego systemu regulacyjnego, skupiając się na szeroko rozumianym bezpieczeństwie, w tym bezpieczeństwie lekowym, rozwoju innowacji, cyfrowej transformacji i współpracy międzynarodowej. Wśród głównych wyzwań kolejnych prezydencji dostrzegam potrzebę kontynuacji tej tematyki celem dostosowania UE do dynamicznych zmian technologicznych i epidemiologicznych, z jednoczesnym zapewnieniem bezpieczeństwa i dostępności leków dla pacjentów na terenie całej Wspólnoty – podsumowuje prezes URPL.

Urszula Żurek-Kucharska, Governmental Affairs Lead, AstraZeneca Pharma Poland, przewodnicząca zespołu zadaniowego ds. polskiej prezydencji w Radzie UE, Związek Pracodawców Innowacyjnych Firm Farmaceutycznych INFARMA

Kiedy ponad rok temu zaczynałam swoją pracę w zespole ds. prezydencji w INFARMA, intensywnie zastanawialiśmy się, czym powinna być i będzie prezydencja Polski w Radzie UE w obszarze zdrowia. Wiele było w nas wątpliwości – wszak ochrona zdrowia nie jest istotną traktatowo kompetencją UE, a większość prerogatyw leży po stronie państw członkowskich. Staliśmy się jednak świadkiem ważnej zmiany: z uwagi na swoje znaczenie gospodarcze zdrowie stało się ważnym elementem bezpieczeństwa europejskiego. O zdrowiu mówimy więc w UE coraz więcej, a prezydencja stała się okazją, aby od słów przejść do czynów.

Naszemu bezpieczeństwu zagrażają zarówno choroby zakaźne, jak i choroby przewlekłe. Profilaktyka pierwotna wymaga kompleksowego ujęcia, a służyć temu mogą m.in. oceny skutków regulacji, których efektem powinna być synergia działań w obszarze zdrowia z innymi politykami publicznymi: np. planowania przestrzennego, transportu, ochrony konsumentów czy edukacji. Uważamy, iż konieczne są spójne wysiłki państw członkowskich i oczekujemy dalszego zaangażowania na szczeblu Rady UE, także w zakresie profilaktyki wtórnej wspierającej wczesne wykrywanie i zapobieganie dalszemu rozwojowi chorób.

Bezpieczna Europa to także Europa, której regulacje są przewidywalne i stabilne dla biznesu, w tym dla biznesu innowacyjnego, który ponosi znaczące nakłady na prace badawczo-rozwojowe. Poważną destabilizacją dla rynku są regulacje, które nakładają na firmy nadprogramowe zobowiązania, nie uwzględniając wysiłku, czasu i nakładów potrzebnych na stworzenie nowych technologii czy adaptację technologii do nowych wymogów prawnych.

Unia Europejska ma ambicję bycia jedną z najbardziej innowacyjnych i proekologicznych gospodarek świata. Cel ze wszech miar słuszny, ale jego wdrożenie wymaga znaczącego wykorzystania dostępnej wiedzy naukowej, danych, analiz w taki sposób, aby regulacje nie prowadziły do niezamierzonych skutków, które mogłyby ograniczać inwestycje firm w innowacje. Takimi przykładami są dyrektywa wodno-ściekowa czy ograniczenia w stosowaniu tzw. PFAS-ów.

Bezpieczna Europa to Europa innowacji. Innowacje nieodłącznie łączą się ze współpracą, z zadawaniem pytań, z kulturą wątpliwości, co toruje drogę myśli naukowej. A jednak od kilkudziesięciu lat pojawiają się głosy o tym, że kultura ta w Europie zanika, że stajemy się zakurzonym muzeum.

Dlaczego tak się dzieje? W Europie mamy problem z prawami własności intelektualnej, które wspierają zaangażowanie w niepewne inwestycje. Rozmowy o tym, czy i jak chronić własność intelektualną, toczą się m.in. w ramach tzw. pakietu farmaceutycznego UE. W ostatnim czasie pod polskim przewodnictwem Rada UE przyjęła kompromisowe rozwiązanie w tym obszarze, przed nami dalsze dyskusje w tzw. trilogach. Cieszy nas, że dostrzeżono wagę i rolę przemysłu innowacyjnego w budowaniu trwałej przewagi konkurencyjnej Unii Europejskiej, utrzymując obecny ośmioletni okres wyłączności danych dla nowoczesnych leków. Nadal część zaproponowanych przepisów budzi wątpliwości: w kontekście stabilności dostaw, dostępności czy rejestracji produktów leczniczych. Pozostajemy otwarci na dialog, ponieważ to właśnie we współpracy powstają innowacyjne rozwiązania, również w obszarze ambitnych regulacji prawnych.

W przyjętym w piątek dokumencie Rada wzywa państwa członkowskie UE oraz Komisję Europejską do lepszej ochrony zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Ma to być możliwe poprzez promowanie bezpiecznego i zdrowego korzystania z narzędzi cyfrowych oraz tworzenie bardziej dostosowanego do wieku środowiska cyfrowego.

Konkluzje są tym istotniejsze, że w ich opracowaniu uczestniczyła młodzież. – Odpowiedzialność za stworzenie bezpiecznego środowiska cyfrowego spoczywa na nas, na dorosłych, na decydentach, na specjalistach, ale także na nauczycielach i rodzicach. Nie możemy (jednak – red.) działać w oderwaniu od tych, którzy na co dzień żyją w tym świecie cyfrowym. Ważny dla nas jest także głos dzieci i młodzieży, bo musimy zrozumieć ich potrzeby i wspólnie z nimi szukać rozwiązań – powiedziała podczas posiedzenia EPSCO minister zdrowia Izabela Leszczyna.

Pozostało jeszcze 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Ochrona zdrowia
Unijny kompromis w sprawie pakietu farmaceutycznego
Ochrona zdrowia
Prof. Michał Zembala: Przeszczepiłem 300 serc
Ochrona zdrowia
Światowa federacja zabrała głos w sprawie z Oleśnicy. Broni zastrzyków w serce
Ochrona zdrowia
Prezes NFZ dla „Rz”: Będą zmiany w finansowaniu Ambulatoryjnej Opieki Specjalistycznej
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Ochrona zdrowia
Dyrektor szpitala: „Zobowiązania NFZ wobec naszego szpitala to 11 mln zł”